interview

‘Vlaamse fictie speelt te veel op veilig'

Tim Mielants (37) is tv-regisseur. Hij studeerde aan Sint-Lukas in Brussel. Na ‘Cordon’ en ‘Code 37’ zette hij vijf jaar geleden de stap naar het buitenland. ‘Legion’ (foto) is de vijfde internationale serie die zijn stempel draagt. Eerder verzorgde hij de regie van enkele afleveringen van ‘The... ©© Caryn Mandabach Productions Ltd & Tiger Aspect Productions Ltd 2016

Hoewel hij er niet meer echt van droomde, is de Vlaamse regisseur Tim Mielants loslopend wild in de internationale tv-business. Hij heeft een hand in ‘Legion’, de superheldenreeks die donderdag begint. En in Boedapest werkt hij alweer aan een nieuwe Amerikaanse topserie.

‘Eerst wilde ik ‘Legion’ niet maken. Faalangst’, zegt Tim Mielants aan de telefoon vanuit Boedapest, waar hij werkt aan een reeks voor het Amerikaanse televisiebedrijf achter ‘Mad Men’, ‘Breaking Bad’ en ‘The Walking Dead’. ‘Legion’, ons excuus om hem te bellen, is geschreven door Noah Hawley, de scenarist van de topreeks ‘Fargo’. Het mag duidelijk zijn: de 37-jarige Antwerpenaar die in Vlaanderen zijn sporen verdiende met ‘Cordon’ en ‘Code 37’ speelt in de Champions League van de tv-business.

Mielants mocht de vijfde aflevering regisseren. ‘Legion’ is een spin-off van de filmreeks ‘X-Men’. David, een van de personages uit de Marvel-reeks, is een getormenteerde man die als kind de diagnose van schizofrenie kreeg en sindsdien van het ene psychiatrisch ziekenhuis in het andere belandt. Zijn visioenen en waanbeelden blijken wel degelijk echt. Wie de superheldenreeks al heeft gezien, kan begrip opbrengen voor de initiële faalangst van Mielants. Visueel is ‘Legion’ van een compleet andere orde dan we gewend zijn in tv-series. Als het klikt, bent u vanaf donderdag - wanneer ‘Legion’ bij ons op tv komt - een tv-verslaving rijker.

De trailer van 'Legion', waarvan Mielants de vijfde aflevering regisseerde.

‘Superheldenreeksen zijn mijn ding niet. Wel als kijker, maar niet als regisseur. Daarom zei ik eerst nee’, legt Mielants uit. ‘Ik zag mezelf geen superheld in beeld brengen. Maar Noah zei dat hij dat net nodig had, iemand die het genre niet kent, omdat ‘Legion’ helemaal niet over een superheld gaat. Toch dacht ik: ‘Ik kan dit alleen maar verknallen.’ Ik was er als de dood voor de schrijver van ‘Fargo’, een reeks waarvan ik een enorme fan ben, te ontgoochelen. Iedereen in mijn omgeving verklaarde me voor gek. Intussen ben ik ontzettend blij dat ik het toch gedaan heb. Ik heb nu een uitstekende relatie met een schrijver die ik erg bewonder.’

David Fincher zei ooit: ‘Film is als een popsong, televisie is opera.’ Dat vat het verschil mooi samen voor mij. Op televisie kan ik iemand een aria van twintig minuten laten zingen.
Tim Mielants

Ze begrijpen elkaar zo goed dat Hawley hem vroeg de finale van het derde seizoen van ‘Fargo’ te regisseren. Maar dan moest Mielants ‘The Terror’ laten staan, de reden waarom hij nu minstens tot mei in Boedapest zit. En dat aanbod was nog mooier. De Amerikaanse zender AMC smijt een pak geld aan tegen de ‘verreeksing’ van de roman van Dan Simmons. En Mielants krijgt een centrale rol. Hij mag niet alleen vier afleveringen regisseren, hij is tevens uitvoerend producent van het eerste seizoen. Hij heeft dus een beslissende stem in de visuele stijl van ‘The Terror’.

‘De ambities zijn groot. AMC ziet er een opvolger van ‘The Walking Dead’ in. Er is geld, plus de belofte dat AMC alles gaat doen om de serie geloofwaardig te maken. In de crew zitten mensen met wie ik altijd heb willen werken: mensen die ‘Hellhole’ en ‘Starship Troopers’ hebben gemaakt, of met die Paul Verhoeven hebben gedraaid. ‘Fargo’ zou heel mooi op mijn cv hebben gestaan, maar dan had ik deze kans moeten laten schieten. De uitdaging heeft het gehaald van het gezond verstand.’

Vuile handen

Als kind droomde Mielants niet van een leven als regisseur. Hij wilde kapitein worden, het liefst op een olietanker. Maar zijn moeder vond dat hij iets creatiefs moest doen. Op de filmschool geraakte hij niet binnen, dus deed de Antwerpenaar ingangsexamen op Sint-Lukas in Brussel. Een kunstschool, terwijl hij dacht dat hij kunst haatte. Hij koos de optie film en studeerde af met een sportfilm die visueel aanleunde tegen het werk van de Britse fotograaf Martin Parr.

BIO

Tim Mielants (37) is tv-regisseur. Hij studeerde aan Sint-Lukas in Brussel. Na 'Cordon' en 'Code 37' zette hij vijf jaar geleden de stap naar het buitenland. 'Legion' is de vijfde internationale serie die zijn stempel draagt. Eerder verzorgde hij de regie van enkele afleveringen van 'The Tunnel' en van het prestigieuze BBC-drama 'Peaky Blinders'.

Na twee kleinere reeksen voor Acht en Ketnet ging het naar de set van ‘Code 37’, waarvan hij elf afleveringen regisseerde. De politiereeks lanceerde hem definitief als televisieregisseur. Ook Jakob Verbruggen, die vorig jaar de seizoensfinale van ‘House of Cards’ voor zijn rekening mocht nemen, verdiende zijn sporen bij ‘Code 37’. ‘Ja, en Jakob werkt nu ook aan een serie in Boedapest. Heel Hollywood zit hier. ‘Blade Runner’ wordt hier gedraaid. De Hongaarse regering geeft belastingvoordelen aan de grote studio’s, waardoor het erg goedkoop is om hier te werken.’

Toen Verbruggen al naar het buitenland was verkast, mocht Mielants ‘Cordon’ regisseren voor VTM. De reeks werd aan de BBC verkocht, waar zijn visuele stijl opviel. Mielants mocht voor Sky twee afleveringen van de politieserie ‘The Tunnel’ regisseren. Tegelijk hengelde VTM naar zijn diensten voor het tweede seizoen van ‘Cordon’. Een zwaar dilemma, vooral om privéredenen. ‘Als student droomde ik van een internationale carrière, maar vijf jaar geleden was het buitenland geen plan meer. Ik had een gezin en zag het niet zitten vrouw en kind achter te laten voor een onzeker buitenlands avontuur. Maar ik kon het tegenover mezelf niet verantwoorden om het níét te proberen.’

‘The Tunnel’ maakte hij in Kent, ‘Legion’ in Vancouver. Voor ‘Peaky Blinders’ zat Mielants bijna een half jaar in Manchester en Liverpool. ‘Een moeilijke evenwichtsoefening’, zegt hij. ‘Ik probeer tussen twee opdrachten door zo lang mogelijk thuis te zijn. Je kan het vergelijken met mensen die de lange omvaart doen. (lacht) Je ziet: diep vanbinnen blijf ik de jongen die een carrière als kapitein heeft gerateerd. Ik heb het geluk dat mijn vriendin in de sector werkt. Ze begrijpt waarom ik dit zo graag doe. Ik ben het gelukkigst als ik kan regisseren. Ik kan ook niets anders. Ik bewonder collega’s die thuis achter een bureau scenario’s zitten te schrijven. Maar ik wil mijn handen vuilmaken, on the field.’

Ik schrik altijd van de vrijheid die ik op de set van zo’n internationale productie krijg.
Tim Mielants, regisseur

Hét verschil tussen Vlaamse en internationale reeksen, zijn volgens Mielants niet de budgetten. Al liggen die uiteraard een stuk hoger in het VK of de VS. Het zit hem in de benadering. ‘De Britten en de Amerikanen durven extreme inhoudelijke risico’s te nemen. Ze proberen telkens weer dingen te maken die nooit eerder zijn gemaakt. Vlaamse fictie speelt te veel op veilig. De scenario’s zijn niet slecht, maar men durft toch zo moeilijk af te wijken van de klassieke vertelling. Pas op, het begint eindelijk te veranderen. ‘Beau Séjour’ is een stap in de goede richting. Ik kijk ook enorm uit naar ‘De dag’ van Telenet en Vier, geschreven door Jonas Geirnaert.’

‘In het buitenland pushen ze me net om risico’s te nemen. Als ik bij ‘Legion’ dingen anders wilde doen, werd alles in het werk gesteld om dat mogelijk te maken. Ik schrik ook altijd van de grote vrijheid die je als regisseur op de set van zo’n internationale productie krijgt. Voor ik aan het derde seizoen van de BBC-gangsterreeks ‘Peaky Blinders’ begon, heb ik twintig minuten met de showrunner gepraat, bij een pint bier. Tijdens het draaien heb ik één keer gebeld met een vraag over de tekst en één mail gekregen met het vriendelijke verzoek het tempo wat op te trekken. Voor de rest kon ik honderd procent mijn goesting doen.’

Popsong versus opera

Mielants is zo verslingerd aan televisie omdat hij er de tijd krijgt om personages en thema’s uit te diepen. ‘Het is een traag medium. Voor een regisseur is dat net interessant. Veel grote filmregisseurs zetten tegenwoordig de stap naar televisie. David Fincher, de regisseur van ‘Se7en’ en ‘Fight Club’, zei ooit: ‘Film is als een popsong, televisie is opera.’ Die vergelijking vat voor mij het verschil mooi samen. Op televisie kan ik iemand een aria van twintig minuten laten zingen’

‘Eigenlijk staat de verschuiving van film naar televisie in contrast met de razendsnelle tijd waarin we leven. We zijn overprikkeld door onze job, onze kinderen en onze smartphone. Tegelijk kijken we massaal naar reeksen die vijftig tot honderd uur van onze tijd opeisen om de personages beter te leren kennen. Misschien is het succes van televisiefictie wel een tegenreactie op die opgedrongen jachtigheid?’

‘Legion’ is vanaf donderdag 9 februari te zien op Fox TV.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content