analyse

‘Westworld' is groter dan gedacht

©rv

Dit weekend begint het tweede seizoen van de prestigieuze sciencefictionreeks ‘Westworld’. HBO laat het spel tussen mens en machine nu echt losbarsten.

HBO was tot voor kort de onbetwiste koning van de betere televisie. Met series als ‘The Sopranos’, ‘The Wire’, ‘Six Feet Under’ en ‘Deadwood’ had de Amerikaanse betaalzender amper concurrentie. Vandaag pakken Amazon, Apple, Hulu, AMC, FX en vooral Netflix uit met eigen originele series en heeft HBO alle moeite om overeind te blijven. Zeker met het einde van vlaggenschip ‘Game of Thrones’ in zicht is de toekomst onzeker. Tenzij ‘Westworld’ uitkomst biedt.

De tv-reeks is een bewerking van de gelijknamige sciencefictionfilm uit 1973 van Michael Crichton, die later als schrijver ook ‘Jurassic Park’ creëerde. In beide verhalen werkte Crichton eenzelfde idee uit: bezoekers aan een hoogtechnologisch domein komen tot de vaststelling dat de exclusieve attracties niet zo ongevaarlijk zijn als verwacht. In ‘Westworld’ gaat het niet om dinosaurussen maar om androïden die amper van echte mensen te onderscheiden zijn.

Wild van ‘Westworld’? Dan zijn deze scifi-series misschien ook iets voor u

The Prisoner (1967-1968)

 Een ontvoerde spion probeert te ontsnappen uit een merkwaardig domein. Zijn cipiers willen hem mentaal breken via psychologische experimenten. De serie was haar tijd ver vooruit en blijft ook vandaag verbluffen.

 Battlestar Galactica (2004-2009)

 De originele ‘Battlestar Galactica’ was in de jaren tachtig nog een doorzichtig ‘Star Wars’-doorslagje, maar de nieuwe versie waagde zich aan uitdagende thema’s zoals beschaving, godsdienstwaanzin, fascisme, paranoia en de waarde van de menselijke soort.

 

 

Dollhouse (2009-2010)

Een multinational heeft een techniek ontwikkeld om het geheugen te wissen en vervolgens nieuwe herinneringen, vaardigheden en karaktertrekken in te planten. Een van de vrijwilligers begint zich echter flitsen van haar vorige levens te herinneren.

Black Mirror (2011-...)

Vier seizoenen lang vertelt deze Britse serie al verhalen over de (toekomstige) impact van technologie op ons leven. In de beste episodes klinkt het allemaal huiveringwekkend herkenbaar.

Jonathan Nolan - broer van Christopher, regisseur van onder meer ‘Dunkirk’ - en zijn echtgenote Lisa Joy spitten het gegeven met veel genoegen uit. ‘Westworld’ behoort daardoor ook inhoudelijk tot de meest ambitieuze televisie van het moment. De plot heeft constant verrassingen in petto en dankzij het stevige budget - het eerste seizoen kostte HBO meer dan 80 miljoen euro - is de serie ook visueel imposant. Maar het zijn de ideeën die het verschil maken. ‘Westworld’ is een van meest intrigerende puzzels sinds ‘Lost’, met dat verschil dat de makers hier wel degelijk weten waar ze naartoe gaan.

Diende het eerste seizoen in essentie om de schaakstukken op het bord te zetten en de eerste zet te doen, dan barst het spel nu echt los. ‘Westworld - seizoen 2’ trekt de wereld van de serie helemaal open, zowel wat het park betreft - dat is groter dan je denkt - als wat de geschiedenis van de hoofdfiguren betreft. Daarmee duwen de makers je feilloos in de schoenen van de personages die er het meest toe doen: de androïden of ‘hosts’.

Filosofisch

De reeks is op haar best als ze de zwierige plot en de fraaie beelden combineert met filosofische bespiegelingen over identiteit, menselijkheid, onderdrukking en vrije wil, iets wat je op televisie zelden voorgeschoteld krijgt. De grootste kracht van ‘Westworld’ is dat het nooit struikelt over zijn eigen zwaarwichtigheid.

Integendeel, het is mooi hoe de reeks haar publiek een spiegel voorhoudt. De gasten komen naar het park om hun lusten bot te vieren en te doen wat ze in de echte wereld doorgaans niet durven. Het zegt genoeg dat ze in een uitgesproken mannelijke wereld terechtkomen, waar vrouwen geprogrammeerd zijn om zich te onderwerpen. Daar komt in dit tweede seizoen ook drastisch verandering in, om het zacht uit te drukken.

Dat gegeven heeft zich ook eindelijk vertaald naar de echte wereld. Tot nu verdiende hoofdactrice Evan Rachel Wood minder dan haar medespelers Ed Harris en Anthony Hopkins. Die ongelijkheid wordt vanaf seizoen 3 weggewerkt, heeft HBO beloofd.

Of de plot van ‘Westworld’ ooit realiteit wordt? Mogen we een toekomst verwachten waar androïden en mensen door elkaar lopen zonder dat we het verschil kunnen zien? Volgens Fredo De Smet, die met de vzw Gent M stilstaat bij de impact van digitale technologie, transformatie en creativiteit op ons leven, is de kans miniem. ‘Je moet er rekening mee houden dat robots twee onderdelen hebben en die ontwikkelen zich met totaal verschillende snelheden. Artificiële intelligentie evolueert razendsnel, robotica veel trager.’

Als het erop aankomt mensen een uitzonderlijke ervaring te bieden die compleet realistisch overkomt, beschikken we over een technologie die veel meer binnen handbereik ligt: virtual reality. De Smet: ‘Waarom zouden we zo’n gigantisch park en geloofwaardige androïden bouwen? Het is logischer dat de mensen gewoon gaan liggen en alles via elektronische weg in hun hoofd beleven. En die ervaring zal even goed zijn.’

Het tweede seizoen van ‘Westworld’ begint op Telenet Play More in de nacht van 22 op 23 april.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content