‘Westworld' snoeit de overdaad weg

Zwalpen tussen het echte en het digitale leven. Haalt de robot de mens in? ©RV DOC

Fascinerend en diepgravend maar ook nodeloos ingewikkeld en verwarrend. Met dat gevoel eindigde het tweede seizoen van HBO’s ambitieuze scifiserie ‘Westworld’. In de derde jaargang gaan de makers op zoek naar een remedie, en meestal met succes.

Een jonge kerel sleept zich door de dag met het onbestemde gevoel dat zijn leven nergens naartoe gaat. En dan ontmoet hij iemand die hem de ogen opent: de wereld waarin hij leeft, is niet meer dan een illusie, en in werkelijkheid is hij de speelbal van krachten die geen moer om hem geven.

De techgiganten kunnen de wereldgeschiedenis beïnvloeden, wat volgens mij al gebeurt.
Lisa Joy
Medebedenker 'Westworld'

Zo zag in een notendop de plot van ‘The Matrix’ er 20 jaar geleden uit, en nu neemt het derde seizoen van ‘Westworld’ die insteek over. Er is echter een cruciaal verschil. Neo, de hoofdfiguur van ‘The Matrix’, ontdekte met de hulp van een andere mens dat hij misbruikt wordt door machines met artificiële intelligentie.

In ‘Westworld’ komt Caleb (een nieuw personage, gespeeld door ‘Breaking Bad’-acteur Aaron Paul) met de hulp van de androïde Dolores (Evan Rachel Wood) te weten dat zijn hele leven gedicteerd en gestuurd wordt door een gewetenloos bedrijf met een hypergesofisticeerd computerprogramma.

Androïden

Het derde seizoen van de HBO-serie ‘Westworld’ borduurt verder op de onderwerpen waarover ze zich al twee jaar buigt. Bestaat vrije wil? Is ons leven voorbestemd? Kunnen we onszelf echt kennen? Wat is bewustzijn? Zijn emoties authentiek of niet? Tot nu toe bekeken Jonathan Nolan en Lisa Joy, het echtpaar dat aan de basis van de reeks ligt, die thema’s vooral door de ogen van de ‘hosts’ (gastheren).

Wat?

De HBO-serie ‘Westworld’ speelt zich af in een pretpark met androïdes die niet van mensen te onderscheiden zijn. In het eerste seizoen kwamen de androïden in opstand en aan het einde van het tweede vonden ze de weg naar de buitenwereld. Daar lopen de avonturen in het derde seizoen verder.

Waarom de moeite?

Het uitgangspunt van 'Westworld' is geweldig. Hoe de mens in een pretpark al zijn diepe en duistere verlangens kan uitleven met de hulp van androïden. In het tweede seizoen werden de verhalen nodeloos complex met te veel sprongen heen en weer in de tijd. Het nieuwe derde seizoen is merkelijk rechtlijniger, snediger en spannender dan de warrige vorige jaargang.

Waar?

Het derde seizoen loopt nu bij Telenet Play. 

Dat zijn erg realistische androïden ontworpen om de menselijke bezoekers van peperdure pretparken een onvergetelijke tijd te bezorgen. Alleen begonnen die robots op den duur voor zichzelf te denken en kwamen ze tot het besef dat ze de buik vol hadden van het misbruik dat hun lot was.

De eerste twee seizoenen concentreerden zich op het park Westworld, maar aan het einde van de tweede jaargang vonden enkele androïden (met voorop Dolores) een weg naar de buitenwereld. Die stap biedt Nolan en Joy de kans om de serie helemaal open te trekken, niet alleen geografisch maar ook thematisch.

Tot nu was ‘Westworld’ een eerder afstandelijke mix van spektakel en intrigerende concepten. In het beste geval, want door de constant schakelende tijdlijnen en wisselende identiteiten dreigde de serie ook haar hardnekkigste fans kwijt te raken.

Herkenbaar

Het derde seizoen staat aanvankelijk - we konden vier episodes bekijken - ook wankel op zijn benen, vooral omdat de meeste acteurs zich geen raad weten met de vaak hoogdravende dialogen.

Nolan en Joy beperken de flashbacks en -forwards deze keer echter tot een minimum. Ze geven ook duidelijker aan wanneer ze springen (let op het beeldformaat) en waar het verhaal terechtkomt (via een cirkelvormige grafiek).

Het nieuwe personage Caleb maakt de serie bovendien een stuk menselijker en herkenbaarder, op het huiveringwekkende af. Het computerprogramma waarvan Caleb het bestaan ontdekt, doet bijvoorbeeld onvermijdelijk denken aan de kritiek op de FAANG-techgiganten (Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Alphabet).

'Iedereen die sociale media gebruikt, weet dat de gegevens die je invoert een commerciële waarde hebben', zegt Joy. ‘Het is dus geen verrassing dat die bedrijven grof geld verdienen met onze data. ‘Westworld’ vergroot dat idee uit om pertinente vragen te stellen. Is het erg dat Google weet dat je papieren zakdoekjes nodig hebt? Op zich niet, maar bedrijven en groeperingen kunnen die gegevens ook gebruiken om je selectieve of foute informatie te sturen. Zo kunnen ze de wereldgeschiedenis beïnvloeden, wat volgens mij al gebeurt.’

Twijfels

‘Westworld’ schetst een behoorlijk donker wereldbeeld, maar Nolan en Joy houden vol dat het niet hopeloos is. Dolores heeft zich uit het pretpark gered met het idee dat de mensheid wreed, egoïstisch en onverbeterlijk is, en dat ze de boel het best platbrandt om iets nieuws te bouwen.

Alleen baseert ze zich daarvoor op de mensen die ze in het park heeft ontmoet, en dat zijn doorgaans niet de nobelste exemplaren van onze soort. Caleb zal haar tonen dat de mensheid meer te bieden heeft en haar aan het twijfelen brengen.

Los van de gebreken blijft ‘Westworld’ een serie met een enorm potentieel. De vraag is alleen of je een complex en uitdagend verhaal als dit niet beter in één ruk kunt bekijken in plaats van in het opgelegde ritme van één aflevering per week.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud