Advertentie
Advertentie

Herlees de livechat met Jan Denys | Hoe vindt u werk(nemers) na de pandemie?

©Kristof Vadino

Arbeidsmarktexpert Jan Denys beantwoordde al uw vragen over hr en werk zoeken na corona. Herlees de chat in onderstaande chatbox.

Hoe zoeken we werk? En misschien nog belangrijker: hoe vinden we werk? En heeft de coronapandemie daar een invloed op gehad? Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad, beantwoordde uw vragen over onze zoektocht naar werk.

Uit een nieuw onderzoek van Randstad blijkt dat bedrijven als Google, LinkedIn en Facebook een belangrijke rol spelen in het matchen van vraag en aanbod. De voorbije twee jaar hebben de techgiganten hun marktaandeel gevoelig versterkt. Wereldwijd vindt nu 25 procent werk via Google, 18 procent via LinkedIn en 17 procent via Facebook. In 2019 was dat nog 17 procent, 13 procent en 11 procent.

Ook in België versterken de bedrijven hun aandeel, zij het minder uitgesproken dan wereldwijd. De groeiende impact van de techgiganten gaat wereldwijd niet ten koste van de private en publieke bemiddelaars maar van de vacaturesites en connecties en referenties.

We vatten de essentie van de chat samen in enkele punten. U kunt ook de chat herlezen onderaan de pagina.

  • Sociale media worden belangrijker in de rekruteringsstrategie. Hier vindt u de volledige studie 'werk vinden op de arbeidsmarkt' van Randstad.
  • Bedrijven zullen steeds meer moeten experimenteren, evalueren en opnieuw proberen om de ideale mix te vinden in hun zoektocht naar talent.
  • LinkedIn wint alleszins aan belang. 1 op 7 Belgen heeft zijn job gevonden mede dankzij LinkedIn. Wereldwijd ligt dat percentage op 18. In België zijn meer dan 4 miljoen mensen geregistreerd.
  • Het marketingaspect bij rekruteren is belangrijker geworden. Denk maar aan het fenomeen van employer branding. In plaats van een product in de markt zetten, zet je je bedrijf in de markt.
  • Het laatste wat bedrijven moeten doen in hun rekruteringsstrategie is in generaties denken. We hebben meestal de neiging onze eigen generatie te idealiseren. Het is van alle tijden dat oudere generaties vervelend doen over jongeren en omgekeerd.
  • Of sociale media de ideale manier is om de 65-plusser te bereiken is maar de vraag. Jan Denys is er alleszins van overtuigd dat die groep een van dé groeimarkten is voor werkgevers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud