Advertentie
Advertentie

Terug naar kantoor, of helemaal niet?

©Wouter Van Vooren

De discussie waar en hoe werknemers na corona zullen werken, woedt volop. Het communicatiebureau TBWA kiest voor ‘office first’, het fintechbedrijf Cake zweert kantoren definitief af.

TBWA: 'Ons kantoor is een instrument in ons creatief proces'

Nicolas De Bauw en Sophie Steyaert van TBWA. ©SISKA VANDECASTEELE

Geen werkplek meer voor iedereen bij TBWA, wel een cinema, een fitnesszaal, een coworkingruimte en projectboxen voor cocreatie: na corona zijn ‘office first’ en connectie met de collega’s de ordewoorden voor het grootste communicatiebureau van het land.

Het anonieme gebouw op de verlaten, wat belegen industriesite van Zaventem doet niet vermoeden dat hier de nieuwe stek zit van TBWA België. Binnen slingert een grote houten draaitrap zich door de centrale inkomhal naar de eerste verdieping. ‘We hebben van de nood een deugd gemaakt’, zegt Sophie Steyaert, de director of people. ‘Onze verplichte verhuis viel toevallig samen met het verplichte thuiswerk door corona. We hadden dus alle tijd om grondig na te denken over hoe we onze kantoren zouden inrichten.’

Essentieel daarbij was de strategische shift die communicatie- en reclamebureaus de jongste jaren doormaken. Net als de andere klassieke agentschappen maakt TBWA (omzet: 34,6 miljoen euro) al lang niet meer alleen de grote klassieke mediacampagnes, zoals we die kennen van affiches of advertenties op radio, tv, in kranten en in magazines. ‘Meer en meer bieden we het brede spectrum van communicatie aan’, legt managing director Nicolas De Bauw uit. ‘Daartoe behoren ook public relations, productontwikkeling, reputatiemanagement, sociale media en digitale advertising.’

We vragen dat mensen minstens 60 procent van de werktijd op kantoor zijn.
Sophie Steyaert
Director of people TBWA

De verhuis, de coronacrisis en het thuiswerk en het veranderende strategisch model maken dat de creatieve geesten niet meer per afdeling aan klassieke bureaus zitten. Er zijn zelfs geen vaste, individuele werkplekken voor alle 270 medewerkers.

Steyaert en De Bauw leiden ons rond op de voorlopig nog bijna lege, stijlvol ingerichte vloer waar binnenkort de nieuwe campagnes voor onder meer Telenet, Delhaize, KBC en BMW worden uitgedacht. We stoppen bij negen grote en kleinere boxen, centraal in het landschapsbureau.

‘Die vormen het hart van onze nieuwe manier van werken’, zegt Steyaert. ‘Hier komen acht tot twaalf mensen uit elke afdeling, met uiteenlopende vaardigheden, aan één project of campagne samenwerken. Sommigen zijn voortdurend aanwezig, anderen hoppen van het ene project - en dus ruimte - naar het andere, afhankelijk van waar ze nodig zijn.’ Aan de muur hangen illustraties, moodboards, uitklaptafels en een groot videocallscherm. Alles is gericht op flexibel brainstormen.

Cocons

Naast de projectruimten, in een hoek van het gebouw, zit een gezellige coworkingruimte met een lange koffiebar en buiten ligt er een groot terras in de zon, om rustig te werken maar ook bij te praten met collega’s. Naast de keuken en de kantine bevindt zich het tegendeel: individuele cocons om geconcentreerd te werken of te telefoneren. In een heuse cinemazaal kunnen niet alleen interne opleidingen en inspiratiesessies plaatsvinden, maar ook presentaties van campagnes aan klanten. ‘En na het werk verandert het hier in een grote gaminghal’, lacht De Bauw.

Profiel TBWA

  • Grootste strategische merk- en communicatiebureau in België, onderdeel van de TBWA Group (omvat ook DDB, De Vloer, Voltage en MAKE).
  • Omzet in 2020: 34,6 miljoen euro (+8%, mede door de integratie van DDB).
  • 270 medewerkers.
  • Grote klanten: Telenet, Delhaize, McDonalds, KBC, Nationale Loterij, Lotus Bakeries, NMBS, Touring, Nissan, Brussels Airlines, ENGIE en Playstation.

Het is duidelijk dat alles gericht is op de grote terugkeer van de medewerkers. Steyaert beaamt dat. ‘Ons kantoor is een instrument in ons creatieve denk- en maakproces. Daarom hebben we gekozen voor een ‘office first’-politiek. Mensen mogen nog vanop afstand werken als dat kan, maar door de creatieve aard van onze job willen we ze toch zo veel mogelijk samenbrengen. Doordat we zoveel nieuwe profielen van buiten de klassieke reclamewereld - ex-consultants, digitale experts en pr-specialisten - hebben aangeworven, is dat ook de enige manier om hen in de ‘binnenbaan’ van onze bedrijfscultuur te krijgen. Daarom vragen we dat onze mensen minstens 60 procent van de werktijd op kantoor zijn.'

Cake: 'Nog voor corona was ons basisprincipe: bepaal zelf je eigen werkruimte'

Davy Kestens van Cake. ©katrijn van giel

Het is maar de vraag of de werknemers van Cake in juni iets zullen merken van de geleidelijke terugkeer naar kantoor. Het financiëletechnologiebedrijf rond ondernemer Davy Kestens heeft geen eigen kantoorruimte.

Toen Kestens begin vorig jaar van start ging met zijn bedrijf - de coronapandemie was nog niet losgebarsten - besloot hij zijn werknemers voltijds thuis te laten werken. ‘Dat hadden we al besloten voor we goed en wel exact wisten wat voor activiteiten Cake precies zou doen’, lacht Kestens.

Ons basisprincipe is: bepaal je eigen werkruimte. Dat wil niet zeggen dat iedereen nu thuis aan de keukentafel werkt. Je kiest de plek waar je het productiefst bent.
Davy Kestens
Topman Cake

‘Ons basisprincipe is: bepaal je eigen werkruimte. Dat wil niet zeggen dat iedereen nu thuis aan de keukentafel werkt. Je kiest de plek waar je het productiefst bent. Voor sommigen is dat thuis, anderen willen een coworkingruimte. Maar zelden zijn mensen op hun productiefst op kantoor.’

Cake ontwikkelt een app die klanten de kans geeft verschillende bankrekeningen centraal te beheren en meer inzicht te geven in hun uitgaven. Het bedrijf telt 25 werknemers.

Andere ondernemers hadden het veel moeilijker om tijdens de coronacrisis over te schakelen naar werken van op afstand. ‘In het begin wilde een investeerder zelfs geen geld in ons steken omdat we geen kantoor hadden’, zegt Kestens. ‘Die is wel bijgedraaid. In ons eerste halfjaar eisten potentiële klanten dat we naar hun kantoor gingen om ons project toe te lichten. Nu staan ze er veel meer voor open om dat via Teams of Zoom te doen. De voorbije maanden hebben we zo 65 nieuwe klanten binnengehaald. Vijf daarvan hebben we fysiek gezien.’

Vuistregels

Werken zonder kantoor lukt alleen met enkele duidelijke vuistregels, benadrukt Kestens. ‘Beslissingen of verslagen van vergaderingen of gesprekken moeten aan iedereen worden gecommuniceerd', geeft Kestens als voorbeeld. ‘We willen ook niet dat teamleden fysiek gaan samenwerken in bijvoorbeeld dezelfde coworkingruimtes. Dan creëer je informatiesilo’s en riskeer je kliekjesvorming in je bedrijf.’

Als je vreest dat thuiswerken je bedrijfscultuur schaadt, wil dat zeggen dat die cultuur sowieso al zwak was.
Davy Kestens
Topman Cake

Bedrijfsleiders polsen Kestens geregeld hoe je dat aanpakt, een onderneming zonder kantoor. ‘Dan vroegen ze me hoe je kon controleren dat je personeel echt werkt, of hoe je vermijdt dat de bedrijfscultuur stukgaat. Als je dat vreest, wil dat zeggen dat die cultuur sowieso al zwak was.’

Al beseft de Cake-topman wel dat niet iedere onderneming op zijn manier kan worden georganiseerd. 'Als technologiebedrijf kan je in principe overal oplossingen voor problemen bedenken. Maar als je een marketingbureau bent en je moet pakweg de kleur van een nieuw logo bepalen, kan ik me voorstellen dat je discussies daarover liever face to face voert.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud