Advertentie
interview

19-jarige Zara Rutherford vertrekt vandaag op solovlucht rond de wereld

Zara Rutherford wil de jongste vrouw ter wereld worden die de wereld rond vliegt. Ze vertrok woensdagmorgen in Wevelgem. ©REUTERS

Als alles volgens plan verloopt, is de Belgisch-Britse Zara Rutherford binnenkort de jongste vrouw ooit die rond de wereld vloog. 'We hebben een mentaliteitswijziging nodig. Het is niet raar dat meisjes geïnteresseerd zijn in technologie.'

'Het moment waarop de wielen van het vliegtuig voor het eerst loskomen van de grond is onbeschrijfelijk.' De fonkeling in Zara Rutherfords ogen verraadt dat ze het zinnetje niet ingeoefend heeft voor de pers.

De negentienjarige vertrekt vandaag vanuit Wevelgem op wereldreis met een vliegtuig. In drie maanden zal ze 52 landen overvliegen en twee keer de evenaar kruisen. Als ze haar reis tot een goed einde brengt, komt haar naam in de plaats van de Amerikaanse Shaesta Waiz in het recordboek der recordboeken terecht. De jongste vrouw die ooit de wereld rond vloog volgens Guinness World Records. Het record van de jongste man in die categorie staat op naam van de Amerikaan Mason Andrews. Hij was 18 jaar en 5 maanden oud.

Internationale ervaring

Toen Rutherford met het idee speelde om tijdens haar sabbatjaar de wereld te zien vanuit een vliegtuig, had ze geen flauw idee dat ze de eerste Belgische pilote en de jongste vrouw ter wereld kan worden die dat verwezenlijkt. Vliegen is haar met de paplepel ingegeven. Zowel haar Britse vader en haar Belgische moeder als haar jongere broer heeft een vliegbrevet.

Zara Rutherford naast de Shark Ultralight, waarmee ze rond de wereld wil vliegen. ©REUTERS

Het familiebedrijf van vader Rutherford vliegt kleine vliegtuigen in opdracht van klanten de wereld rond. 'Laatst kocht een Indiase klant een vliegtuig in Texas. Ik heb het toestel vanuit de VS naar India gevlogen', zegt Zara Rutherford. Die internationale ervaring moet van pas komen om de weg te vinden in het drukke internationale vliegverkeer.

Wagen verkocht

De voorbije maanden doorliep Rutherford verschillende trainingen om te anticiperen op onvoorziene moeilijkheden. 'Het is de bedoeling dat ik niet in een onweer verzeild raak, maar je weet nooit', zegt Rutherford. Binnenkort volgt nog een Dunker-training. Daar zal ze leren hoe ze kan ontsnappen uit een vliegtuig dat neerstort in zee en zinkt.

'Ik draag geen parachute', zegt Rutherford, 'er zit wel een bevestigd aan mijn vliegtuig.' Het vliegtuig waarmee de tiener vliegt, een Shark Ultralight (zie inzet), weegt slechts 295 kilogram. 'Het toestel werd wat aangepast zodat ik 3.500 kilometer per dag kan afleggen.'

Waarin vliegt Zara Rutherford?

De Shark Ultralight is een vliegtuig van het Slovaakse bedrijf Shark Aero. De romp en de vleugels zijn van glas- en koolstofvezel gemaakt.
- Spanwijdte: 7,9 meter.
- Lengte: 6,85 meter.
- Gewicht: 295 kilogram.
- Maximaal gewicht: 600 kilogram.
- Maximumsnelheid: 300 kilometer per uur.
- Tankcapaciteit: 100 liter.
- Verbruik: 15 liter per uur.

Rutherford benadrukt dat ze het project deels zelf financiert. Ze verkocht haar wagen en verdiende de voorbije jaren bij door sneakers, die in beperkte oplage gelanceerd werden, te kopen en duurder door te verkopen. Daarnaast verzamelde ze met onder andere de audio-expert Bose, het Brusselse AviaSim, gespecialiseerd in vluchtsimulatoren, en het technologiebedrijf Sókn Engineering een schare sponsors om alles te financieren. 'Het zou fijn zijn mochten nog Belgische bedrijven willen sponsoren, ik ben uiteindelijk Belgische', lacht Rutherford.

Geen jongenswereld

Met haar wereldreis wil Rutherford de aandacht vestigen op een oud zeer in de STEM-wereld (een Engels acroniem voor Science, Technology, Engineering en Mathematics). Er zijn nog altijd te weinig meisjes die voor een technische opleiding en dus carrière kiezen. 'Ik heb altijd van wiskunde en wetenschappen gehouden. Dat zijn toch geen onderwerpen die voor jongens voorbehouden zijn.'

Rutherford zegt dat ze zo goed als geen vrouwelijke vrienden heeft. Ze is groot geworden in wat vandaag nog altijd een jongenswereld is. 'We hebben een mentaliteitswijziging nodig. Het is niet raar dat meisjes geïnteresseerd zijn in technologie', zegt ze. Als Rutherford zich genuanceerd wil uitdrukken, schakelt ze probleemloos over van Frans of Nederlands naar Engels. Rutherford woont sinds haar geboorte in België. Op haar veertiende trok ze op internaat in de Saint-Swithun-kostschool in Winchester.

Drie rijke oude mannen

Ooit wil Rutherford naar de ruimte. De plek die tegenwoordig bestormd wordt door de Musks, Bezossen en Bransons van deze wereld. 'Drie rijke oude mannen. Je moet man zijn om rijk te zijn in deze wereld.'

De essentie

  • De Brits-Belgische Zara Rutherford (19) vertrekt 11 augustus op een reis rond de wereld met een vliegtuig.
  • Als ze in haar opzet slaagt, zal ze over 52 landen hebben gevlogen. Dat bezorgt haar een plek in de Guinness World Records.
  • Rutherford wil met haar reis meer aandacht vragen voor meisjes en jonge vrouwen in STEM-richtingen. Daar is volgens haar een mentaliteitswijziging nodig.

Rutherford zoekt haar inspiratie elders. Bij de Ierse journaliste en vliegtuigpioneer Lillian Bland. 'Ze mocht niet eens een broek dragen, laat staan dat ze een vliegtuig mocht besturen', is Rutherford op dreef. 'Bland besloot begin 20ste eeuw zelf een vliegtuig te bouwen en ermee te vliegen.' Rutherford vindt dat jonge meisjes meer rolmodellen nodig hebben zoals Bland. 'Mijn poging om als vrouw rond de wereld te vliegen zou geen nieuws mogen zijn.'

De vraag is of een vlucht rond de wereld de goede manier is om een statement te maken over vrouwen en technologie. De voorbije jaren zijn leeftijdsgenoten van Rutherford op straat gekomen om van de beleidsmakers te eisen dat ze de klimaatproblematiek onder ogen komen. De vliegtuigsector is een van de grootste klimaatvervuilers.

'Mocht ik deze trip met een elektrisch vliegtuig kunnen doen, dan deed ik het', zegt Rutherford. De impact van haar reis zal beperkt zijn. 'Ik zal voor mijn hele reis evenveel fossiele brandstoffen verbruiken als een Boeing 747 in tien minuten verbrandt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud