AB InBev verkent de virtuele wereld met renpaarden

Virtuele renpaarden die ook op de blockchain leven ©ab inbev / zed run

De productie en handel in digitale goederen groeit. Over vijf tot tien jaar worden daar tot tientallen miljoenen nieuwe jobs gecreëerd, zeggen grote techondernemers. AB InBev tast de mogelijkheden af met digitale renpaarden.

'Metaverse' is volgens Wikipedia een collectieve, virtuele, gedeelde ruimte. Ze bestaat uit virtuele werelden, gamingomgevingen, augmented en virtual reality. Het is een omgeving met een zekere persistentie - ze blijft bestaan ook nadat u er weg uit bent - veelal in 3D. De term kwam voor het eerst voor in het sciencefictionboek 'Snow Crash' uit 1992 van de Amerikaanse auteur Neal Stephenson. De jongste tijd nemen almaar meer toplui van grote bedrijven de term 'metaverse' in de mond.

De essentie

  • AB InBev experimenteert met virtuele renpaarden, non-fungible tokens en virtuele gemeenschappen.
  • Tal van merken zijn actief in wat het 'metaversum' wordt genoemd, de verzameling van gamingomgevingen en virtuele werelden.
  • Facebook-topman Mark Zuckerberg ziet tientallen miljoenen jobs ontstaan in het metaversum.

'Digitale ervaringen zijn het voorbije jaar geweldig toegenomen. Al zowat 2,5 miljard mensen participeren in de virtuele economie. Daar is voor 129 miljard dollar economische activiteit', zegt Lindsey McInerney, hoofd van de afdeling Technologie en Innovatie bij AB InBev. Zij heeft het over omgevingen die gaan van de game 'Fortnite' en het platform Roblox tot recentere op blockchain gebaseerde virtuele werelden. Meer mensen spenderen er meer tijd en de ervaringen met het meeste succes hebben te maken met sport, media en entertainment, zegt McInerney. 'Dat past helemaal bij AB InBev. We zijn de grootste sportsponsor ter wereld. We brengen mensen bij elkaar om ze te vermaken en nu is er een opportuniteit om hetzelfde virtueel te doen.'

Paardenraces

De biergigant sloot een partnerschap met het Australische Virtually Human Studio. Dat bouwde het wereldwijd toegankelijke platform Zed Run voor virtuele paardenraces in 3D, die de reële races zo dicht mogelijk benaderen. De dieren kunnen worden gekweekt en algoritmes bepalen daar het resultaat van, zoals renpaarden die heel performant zijn op lange dan wel op korte afstand, en die al dan niet goed presteren in de regen. Spelers kunnen eigenaar zijn van de paarden door non-fungible tokens (NFT's) te kopen die hun eigenaarschap en transacties voor altijd inschrijven op een blockchain - een database die wereldwijd op duizenden computers wordt bijgehouden zonder een centrale toezichthouder.

Nu al participeren zo'n 2,5 miljard mensen in de virtuele economie. Daar is voor 129 miljard dollar economische activiteit.
Lindsey McInerney
Hoofd Technologie en Innovatie bij AB InBev

AB InBev bood in het partnerschap met Zed Run 50 bundels aan met telkens een virtueel renpaard, een Stella Artois-huid en een digitaal kunstwerk. De drie componenten zijn telkens individuele NFT's die kunnen worden verhandeld op de blockchain. . 'Er zijn paarden die worden geveild voor zoiets van een 50.000 dollar', aldus McInerney. De transacties gebeuren in de cryptomunt ethereum. De experte van AB InBev ziet in de toekomst e-commerce worden ingebouwd, waarbij deelnemers een echt Stella Artois-biertje thuisbezorgd krijgen.

'Er zijn enorme opportuniteiten voor merken. Over vijf jaar zullen die er gespecialiseerde teams en budgetten voor hebben, zoals nu voor sociale media.' McInerney raadt wel aan heel voorzichting te zijn voor de betrokken community's. Mensen zijn eigenaars van de virtuele renpaarden en zijn op hun hoede voor alles wat de waarde ervan kan beïnvloeden.

In 2007 was er veel enthousiasme over de virtuele wereld Second Life, waar toen ook bedrijven en instellingen in investeerden. Maar na een paar jaar was de belangstelling weg. McInerney denkt dat het nu anders is. Inmiddels zijn er cryptomunten, NFT's en blockchain, 5G, virtual en augmented reality. Er is ook veel meer computerrekenkracht. Consumenten omarmen het digitale ook veel meer. Dit soort ervaringen gaat niet meer weg, aldus de experte.

Luxe

Tal van bedrijven zijn actief in het metaversum, wat tot interessante fenomenen leidt. Op het gamingplatform Roblox opende in mei een virtuele Gucci Garden voor twee weken. Voor een beperkte tijd werd een eveneens virtuele Queen Bee Dionysus-handtas verkocht voor omgerekend 5,50 dollar. Door de schaarste schoot de prijs achteraf naar 4.115 dollar, daarbij de prijs van de fysieke handtassen overtreffend.

Wandel een dag rond en denk aan de vele dingen in uw leven die gemakkelijk kunnen worden vervangen door een digitaal hologram.
Mark Zuckerberg
Topman van Facebook

Nog in de wereld van de luxe is er het veilinghuis Sotheby’s, dat zich net zoals de concurrent Christie’s op kunst-NFT’s heeft gestort. De firma kocht een stuk virtuele grond in de 3D-wereld Decentraland. Daar worden de eigendomstitels gerepresenteerd door NFT’s en grond kan duurder of goedkoper zijn naargelang de ligging, net zoals in de fysieke wereld. Sotheby’s bouwde op zijn grond in de museumwijk een replica van het Londense hoofdkwartier. Avatars kunnen zich er vergapen aan peperdure kunst-NFT’s die tot miljoenen dollars kunnen kosten.

Facebook

Op de Parijse conferentie Viva Technology vorige week verwees Facebook-topman Mark Zuckerberg expliciet naar het metaversum. Facebook wil bijdragen tot die visie, legde hij uit. Hij stelde een gedachte-experiment voor. ‘Wandel een dag rond en denk aan de vele dingen in uw leven die gemakkelijk kunnen worden vervangen door een digitaal hologram. Kunst, schermen en televisietoestellen kunnen bestaan als hologrammen, geprojecteerd op een muur, en worden gedeeld met anderen.’ 

Dat gaat volgens Zuckerberg tientallen miljoenen creatieve jobs genereren, bevrijd van fabrieken, het verbruik van materiaal en logistieke problemen. ‘We gaan in de volgende vijf tot tien jaar heel wat zien’, aldus de topman.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud