AI en maatschappelijk engagement domineren start-upcompetitie SXSW

Het draagbare toestelletje Shyn van het Leuvense Epic Blue laat toe mensen in moeilijke omstandigheden te lokaliseren. ©Epic Blue

Artificiële intelligentie (AI) en maatschappelijk engagement waren de grote trends bij de pitchcompetitie van South by Southwest (SXSW), het toonaangevende Amerikaanse techevenement. Ook het Belgische Epic Blue liep in de kijker.

SXSW, dat normaal in het Texaanse Austin plaatsvindt, verloopt dit jaar virtueel. Vorig jaar was het festival afgelast wegens de pandemie.

Bij de pitchcompetitie voor start-ups ging er meer aandacht dan ooit naar maatschappelijke thema's zoals inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid, zegt Bart Collet, een Belgische expert in innovatie van de gezondheidszorg die sinds 2016 in de SXSW Pitch-adviesraad zit.

AI en VR

De winnaar in de categorie Best in Show bleek het bedrijf Holoride te zijn, een spin-off van Audi. Holoride wil een auto omvormen tot attractiepark. Passagiers kunnen een headset voor virtuele realiteit opzetten en worden ondergedompeld in een variëteit van virtuele omgevingen en games, die zich in realtime aanpassen aan de de bewegingen van de wagen. Holoride liep eerder al in de kijker op de techshow CES in 2019.

Het Canadese MicroTraffic was de winnaar in de categorie Smart Cities, Transportation & Logistics. Zij laten AI los op beelden van verkeerscamera's op kruispunten om bijna-ongevallen te detecteren. Op die manier kan worden geanticipeerd op mogelijke ongevallen door het kruispunt aan te passen.

Het toestelletje van Epic Blue kan een 'digitale tweeling' maken van het stapgedrag van een individu. Nuttig voor brandweerlui of militairen die in moeilijke omstandigheden moeten worden gevolgd.

Bij de finalisten en plaatsvervangers staat het Leuvense Epic Blue genoteerd als plaatsvervanger. Hun draagbare toestelletje Shyn zit vol sensoren die data genereren. Met die data en de nodige AI kan een 'digitale tweeling' worden gemaakt van het stapgedrag van een individu. Bijzonder nuttig voor bijvoorbeeld brandweerlui of militairen die in moeilijke omstandigheden in realtime moeten worden gevolgd en gelokaliseerd.

Maatschappelijk engagement

Het Amerikaanse Honest Jobs voerde de categorie Future of Work aan. Ook zij gebruiken AI en data, om mensen die een strafrechtelijke veroordeling opliepen in contact te brengen met potentiële werkgevers.

Het Amerikaanse Leda Health is nog een voorbeeld van een start-up die de samenleving beter wil maken. Zij begonnen als de MeToo Kits Company, met onderzoekskits die slachtoffers van seksueel geweld thuis kunnen gebruiken. Nu willen de initiatiefnemers nieuwe manieren invoeren voor sporenonderzoek en overlevende slachtoffers in contact brengen met hulpverleners en zelfhulpgroepen.

Met het Amerikaanse Colorcast zitten we op het terrein van de sociale audioapps, een sector die met de opkomst van Clubhouse veel belangstelling krijgt. De app moet iedereen toelaten live commentaar te leveren op sportwedstrijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud