Armworstelen tussen Google en Europa gaat onverminderd door

Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager vreest dat Google concurrentie op de advertentiemarkt moeilijk maakt. ©REUTERS

Europa en Google blijven botsen op verschillende fronten. De Europese Commissie kondigde aan verder onderzoek te doen naar het reclamemodel van het techbedrijf. Het Europees Hof van Justitie gaf YouTube dan weer gelijk in een copyrightzaak.

'We zijn bezorgd dat Google het voor rivaliserende online reclamediensten moeilijker heeft gemaakt om te concurreren in de zogenaamde ad tech stack', zegt Europees commissaris Margrthe Vestager in een statement waarin Europa aankondigt dat het een onderzoek begint naar het advertentiemodel van Google. Ad tech stack is vaktaal voor een verzameling van technologieën waardoor internetgebruikers displayadvertenties zien op nieuwswebsites en videoplatformen.

27%
aandeel google in inkomsten displayreclame
Volgens het onderzoeksbedrijf eMarketer vloeit wereldwijd 27 procent van de inkomsten uit displayreclame naar Google.

Volgens het onderzoeksbedrijf eMarketer vloeit wereldwijd 27 procent van de inkomsten uit displayreclame naar Google. Dat is niet bepaald een percentage dat aan een monopolie doet denken. Toch benadrukken adverteerders, uitgevers en concurrenten dat de technologie van Google in het ecosysteem haast niet te omzeilen valt. Google draaide in 2020 147 miljard dollar omzet dankzij advertentie-inkomsten.

Opdringerig

Europa opent nu een onderzoek om te controleren of Google dat technologische voordeel in het ecosysteem niet misbruikt. Het onderzoek zal onder meer inzoomen op YouTube. Kunnen adverteerders en media-agentschappen advertenties tonen op het platform van Google zonder dat daar technologie van die laatste aan te pas komt?

Europa opent een onderzoek om te controleren of Google zijn technologische voordeel in het ecosysteem niet misbruikt.

Ook in dit verhaal draait alles om data. Zo wil Europa weten of Google via zijn technologie zijn digitale marktplaats, waar advertenties in milliseconden worden verhandeld, opdringt aan adverteerders en uitgevers. Bovendien is het de vraag of Google voldoende inzichten verschaft aan partners en derde partijen in hoe internetgebruikers reageren op digitale advertenties.

Een deadline voor het onderzoek werd niet meegedeeld.

Een woordvoerder van Google reageerde via mail. 'Duizenden Europese bedrijven gebruiken onze advertentieproducten om elke dag nieuwe klanten te bereiken en hun websites te financieren. Ze kiezen die omdat ze competitief en effectief zijn.' Het Amerikaanse techbedrijf laat weten constructief te zullen samenwerken met de Europese Commissie om haar vragen te beantwoorden en de voordelen van zijn producten voor de Europese bedrijven en consumenten te tonen.

Geen schending copyright

Het Europees Hof van Justitie oordeelde deze week dan weer in het voordeel van Google. Het vindt dat platformen zoals Google-dochter YouTube in principe niet aansprakelijk zijn voor gebruikers die illegaal auteursrechtelijk materiaal delen. Al komt dat principe met een belangrijke voorwaarde. Het hof vindt dat platformen wel aansprakelijk gesteld kunnen worden als ze niet voldoende technologie inbouwen om auteursrechtelijke inbreuken te voorkomen.

YouTube is toonaangevend op het gebied van auteursrechten en is er voorstander van dat rechthebbenden hun eerlijke deel krijgen.
Woordvoerder YouTube

Het Hof oordeelt op basis van bestaande Europese regels. Die worden binnenkort aangepast. Zo staat in de nieuwe Europese copyrightrichtlijn, die door lidstaten nog moet worden omgezet, dat platformen zoals YouTube, TikTok en Instagram filters moeten inbouwen die auteursrechtelijke inbreuken herkennen en voorkomen.

Daarnaast werkt Europa aan de Digital Services Act, die digitale hostingbedrijven en platformen nog strengere verplichtingen zou opleggen. Bij niet naleving van die regels zou Europa boetes kunnen opleggen die oplopen tot 6 procent van de inkomsten van een bedrijf.

Een woordvoerder van YouTube reageerde bij Reuters op de uitspraak. 'YouTube is toonaangevend op het gebied van auteursrechten en is er voorstander van dat rechthebbenden hun eerlijke deel krijgen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud