Facebook gaat advertenties tonen in virtualrealitygames

©AFP

Facebook heeft met zijn Oculus Quest 2-headset eindelijk een breder publiek weten te bereiken voor virtual reality (VR). Het sociaal netwerk acht de tijd rijp om met advertenties in VR te experimenteren.

Het gaat voorlopig om een test. In de komende weken gaat Facebook advertenties tonen in 'Blaston', een duelleergame van Resolution Games. Er komen ook tests met andere games van externe gamemakers, blijkt uit een blogpost van het bedrijf. De gamingbedrijven krijgen een deel van de opbrengsten. Hoeveel wordt niet gezegd.

Facebook wil een zelfvoorzienend platform creëren met een variëteit aan zakenmodellen. Advertenties moeten ook helpen de hardware voor VR en straks voor augmented reality (AR) voor meer mensen betaalbaar te maken.

Facebook krijgt tijdens de tests informatie over hoe de gebruikers reageren op een advertentie, bijvoorbeeld of ze klikken voor meer informatie dan wel de publiciteit verbergen.

Gewicht, lengte en geslacht

Informatie die in het toestel zelf wordt opgeslagen, zoals ruwe sensorbeelden of data over gewicht, lengte en geslacht, wordt niet gebruikt. Dat geldt ook voor de conversaties die gebruikers hebben. Er zijn 'geen plannen' om bewegingsinformatie te gebruiken voor het personaliseren van het advertentieaanbod. Facebook gebruikt wel informatie, zoals welke games en apps gebruikers kiezen, om advertenties beter te focussen op de verschillende mediaplatformen van het bedrijf.

Zuckerberg zal voor AR en VR moeten opboksen tegen de producten die Apple in voorbereiding heeft. Voorlopig is de topman tevreden met de resultaten. De opbrengstencategorie 'andere', die de cijfers geeft buiten de advertentiebusiness zoals de verkoop van hardware, verdubbelde in het eerste kwartaal ruimschoots tot 732 miljoen dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud