Advertentie
Advertentie

Facebook lanceert 'slimme bril'

De Ray-Ban Stories-bril die Facebook samen met EssilorLuxottica ontwikkelde. ©AFP

Facebook lanceerde donderdag zijn eerste 'slimme bril', de Ray-Ban Stories. Daarmee kan je video's maken, muziek beluisteren en bellen.

De bril is in zijn verschillende versies sinds vandaag beschikbaar in de VS, Canada, het VK, Ierland, Italië en Australië. De prijs begint bij 299 dollar. Gebruikers kunnen video's en foto's maken met de bril en delen via de apps van Facebook. Ook kunnen ze er muziek mee beluisteren en telefoonoproepen beantwoorden. De bril, waarvoor werd samengewerkt met de Frans-Italiaanse brillenmaker EssilorLuxottica, heeft stembediening en een lichtje waarschuwt wanneer wordt opgenomen.

Facebook over de bril Ray-Ban Stories

Facebook investeert volop in virtual en augmented reality, maar het duurt volgens het bedrijf nog vijf tot tien jaar voor een 'echte' AR-bril op de markt komt. Een dergelijke bril moet er 'gewoon' uitzien, maar toch in staat zijn digitale informatie in te passen in de fysieke werkelijkheid, bijvoorbeeld om navigatie te vergemakkelijken. De huidige bril heeft die mogelijkheden nog niet.

Ook andere technologiebedrijven werken aan AR-brillen. Design- en privacykwesties maakten dat nog niet tot een succes of weerhouden bedrijven ervan hun ontwerpen nu al op de consumentenmarkt te brengen.

Facebook, dat onder vuur ligt voor hoe het omgaat met gebruikersdata, zei dat het de inhoud van de foto's en video's gemaakt met het nieuwe product niet zal gebruiken voor het personaliseren van advertenties. Het zou zichzelf ook geen toegang geven tot die data zonder instemming van de gebruiker.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud