Facebook struikelt meteen over advertenties in VR

Een demonstratie van een VR-set van Facebook-dochter Oculus. ©REUTERS

Nog geen week nadat Facebook had aangekondigd dat het zou starten met reclame-experimenten in virtual reality (VR), trekt de eerste partner in VR zijn staart al in.

Facebook kondigde vorige week woensdag aan dat het de komende weken advertenties zou integreren in de virtual reality game 'Blaston', een productie van Resolution Games. Die laatste trekt nu de stekker uit het project, schrijft Financial Times.

Resolution Games komt met die beslissing tegemoet aan de verzuchtingen van gamers die het experiment niet konden smaken. 'Nadat we geluisterd hebben naar gamers, realiseren we ons dat 'Blaston' niet het ideale spel is voor dit soort reclametest', liet het bedrijf via Twitter weten. Gamers maakten zich vooral druk over het feit dat een game, waarvoor ze betalen, plots overladen zou worden met advertenties.

Miljarden en miljarden

De miscast is vooral pijnlijk voor Facebook dat hoog inzet op de toekomst van virtual en augmented reality. CEO Mark Zuckerberg vertelde vorige week nog tijdens VivaTech, een technologieconferentie in Parijs, dat ongeveer 10.000 mensen bij Facebook aan de twee technologieën bouwen. 'We investeren miljarden en miljarden aan dollars om iets te bouwen dat zal bijdragen aan de nabije toekomst vijf tot tien jaar van hier.'

Reclame in virtual reality is al langer een gevoelig thema. Toen Facebook in 2014 Oculus overnam, liet oprichter Palmer Lucky weten dat het bedrijf autonoom zou functioneren. 'We gaan niemand traceren, advertenties in het gezicht duwen of andere invasieve praktijken introduceren.' Resolution Games liet ondertussen weten dat het wel zal experimenteren met advertenties in zijn gratis game 'Bait'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud