Facebook voert abonnementen in voor VR-apps

©AFP

Facebook lanceert een abonnementsformule voor virtualrealityapps op het platform Oculus Quest. Het maakt nieuwe zakenmodellen mogelijk voor ontwikkelaars.

De Oculus Quest-headsets laten VR-ervaringen toe los van een gaming-pc, het zijn 'stand alone'-toestellen. De Oculus 2 is de eerste VR-headset die een breder publiek lijkt te bereiken. Hij werd in oktober 2020 gelanceerd en werd al meer verkocht dan de vier voorgaande Oculus-headsets samen. In het vierde kwartaal van vorig jaar ging het wellicht over meer dan 3 miljoen verkochte toestellen. Facebook mikt op 10 miljoen verkochte toestellen om een duurzaam ecosysteem voor ontwikkelaars te hebben.

Er worden almaar meer apps aangeboden buiten de gamingsector. 'Sociale VR-apps' bijvoorbeeld, waar gebruikers vooral samen dingen willen beleven, fitnessapps en 'productiviteitsapps' die speciaal zijn toegespitst op brainstormsessies. Sommige ontwikkelaars lanceerden al op eigen houtje abonnementsformules, zoals de makers van de meditatieapp TRIPP. Facebook maakt het nu makkelijk om via het Oculus-platform abonnementsformules te lanceren.

De eerste voorbeelden komen uit de fitnesssector met FitXR en VZfit, muziek met Tribe XR en productiviteit met vSpatial. Ook Rec Room, een platform dat onder meer in VR beschikbaar is en gewaardeerd wordt op meer dan 1 miljard dollar, gebruikt nu een abonnementsformule.

Proefperiode

Ontwikkelaars hebben verschillende opties. Een abonnement kan nodig zijn om toegang te hebben tot een app, maar er zijn ook modellen waarbij een abonnement optioneel is en toegang geeft tot bijkomende mogelijkheden en content. Ook zijn er proefperiodes mogelijk om een abonnement gratis uit te proberen.

Facebook rekent doorgaans een commissie van 30 procent aan op de inkomsten van de appmakers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud