Advertentie

Gentenaars bedenken nieuwe virtualrealitysport

'Ballistic' is een mix van padel en volleybal. ©Triangle Factory

De Gentse studio Triangle Factory ontwikkelde de VR-game 'Ballistic', een mix van padel en volleybal in een futuristische setting. Het spel is bijna klaar voor de lancering.

Ballistic is een intensieve twee-tegen-tweesport die in virtual reality (VR) wordt gespeeld. Anders dan bij de meeste VR-sportgames ren je fysiek rond op een veld om de bal terug te slaan naar je tegenstanders. 'Het is een echte sport - na vijf minuutjes voel je dat wel', zegt Jeroen Dessaux, de medestichter en leaddesigner van de Gentse studio Triangle Factory, die de game maakte.

Het is een echte sport - na vijf minuutjes voel je dat wel.
Jeroen Dessaux
Medestichter Triangle Factory

'Ballistic' is gefinancierd door Sport Vlaanderen, dat het spel donderdag voorstelde op zijn Sportinnovatiecongres in Gent. De game kan rekenen op het netwerk van Sportwerk Vlaanderen en van het VR-speelhalbedrijf The Park Entertainment.

'Sport Vlaanderen zoekt innovatieve manieren om mensen te laten bewegen', zegt Brecht De Vos, de directeur van het kennis- en informatiecentrum van de organisatie. Eind 2018 werd een oproep gedaan voor het voorstellen en ontwikkelen van exergamingprojecten. 'Exergames zijn digitale spellen die mensen laten bewegen', zegt De Vos. Er werd een budget van 375.000 euro uitgetrokken en drie projecten werden geselecteerd, waaronder 'Ballistic'. 'Het spel is bijna marktklaar', zegt De Vos.

Het is een enorm veelbelovende game.
Philippe De Schutter
CEO VR-speelhalbedrijf The Park

De spelers staan met twee op een veld met de afmetingen van een squashterrein, hun twee tegenstanders staan op een ander veld dat zich waar ook ter wereld kan bevinden, zegt Dessaux. 'Belangrijk is dat je vrij moet kunnen rondlopen en springen. Het spel is heel toegankelijk, ook voor mensen zonder VR-ervaring. Toch kan je dingen doen die niet mogelijk zijn in de fysieke werkelijkheid.'

Veiligheid

De veiligheidsaspecten zijn van groot belang met spelers die snel fysiek bewegen. 'Het is een enorm veelbelovende game. We zijn er bijna, maar het moet nog wat worden getweakt', zegt CEO Philippe De Schutter van The Park. Hij wil absoluut vermijden dat het tot ongevallen komt.

Na de Vlaamse lancering van de game zal worden gewerkt aan de internationale verspreiding. 'Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen toegang krijgen. Als je zelf een Quest-headset hebt, zal het waarschijnlijk niet zo lang meer duren', zegt Dessaux. De Vos zegt dat gemeenten die VR-headsets aankopen de game via Sport Vlaanderen zullen kunnen aanbieden.

Triangle Factory viel eerder dit jaar op met het populaire VR-schietspel Hyper Dash. De studio gebruikt zijn game-expertise ook voor bedrijfstoepassingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud