Advertentie

Uitgevers in de clinch met Google over cookies

©REUTERS

Google wil komaf maken met de 'cookies' die gebruikt worden om uw surfgedrag in kaart te brengen. Uitgevers, adverteerders en techbedrijven stappen tegen die maatregel naar de Europese mededingingsautoriteiten.

Cookies zijn  kleine bestandjes die op de schijf van uw computer worden gedropt als u websites bezoekt. Ze kunnen worden gebruikt voor een betere dienstverlening, zodat de website u bijvoorbeeld herkent bij een volgend bezoek, maar ook om uw kijk- en klikgedrag in kaart te brengen.

De essentie

  • De Movement for an Open Web (MOW) groepeert adverteerders, uitgevers en techbedrijven die vinden dat Google zich een veel te grote macht toe-eigent.
  • Zij dienen een klacht in bij de Europese autoriteiten tegen de plannen van Google om cookies op het web te vervangen door een eigen systeem.
  • Het systeem van Google zou geen individuele gebruikers volgen maar groepen of 'zwermen' van gebruikers. Volgens tegenstanders is die praktijk 'creepy'.

De cookies die Google wil bannen, zijn cookies van 'derde partijen'. Die worden niet achtergelaten door de beheerder van de site die u bezoekt, maar door andere partijen. Ze worden vaak gebruikt om het globale surfgedrag in kaart te brengen. Adverteerders gebruiken die informatie om bezoekers gerichte advertenties te tonen. Dat soort cookies vormt al ruim twintig jaar de basis van de interneteconomie.

Google biedt adverteerders een alternatief dat de privacy meer moet respecteren dan de cookies. Met de 'Privacy Sandbox' kunnen volgens het bedrijf groepen consumenten worden bereikt zonder dat daarbij individuen worden geïdentificeerd.

Het opdelven van data door Google is creepy.
Tim Cowen
Advocaat van de Movement for an Open Web

De Movement for an Open Web (MOW) zegt dat Google zich daarbij de macht toe-eigent te beslissen welke data op het web kunnen worden gedeeld en met wie. 'Een dergelijke macht mag enkel door regelgevers worden gebruikt en bedreigt het open web', vindt de MOW. Advocaat Tim Cowen, die optreedt voor de MOW, ontkent dat de privacy van de gebruikers gebaat is bij de plannen van Google. De internetgigant zou data willen opdelven op een manier die Cowen 'creepy' noemt.

Volgens de MOW brengt Google onafhankelijke analyse, advertenties, fraudedetectie, datadiensten en technische optimalisering in gevaar. Tegelijk zal de waarde verhogen van data die Google krijgt van bronnen waar enkel dat bedrijf toegang toe heeft door zijn omvang en door geïntegreerde diensten zoals de zoekmotor, de Chrome-browser en het mobiele besturingssysteem Android.

De MOW wil dat Google de Europese autoriteiten een overzicht geeft van de geplande browserveranderingen, zodat kan worden ingeschat wat de impact is op de privacy en de mededinging.

De Europese Commissie bevestigde de klacht te hebben ontvangen. Eerder dit jaar zeiden de Europese instanties al dat zij de privacyveranderingen zullen bestuderen en daarbij aandacht hebben voor hoe Google de eigen advertentietechnologie zou bevoordelen tegenover die van rivalen.

Google weigerde commentaar te geven en verwees naar een vorige verklaring toen de zoekgigant toegevingen deed tegenover de Britse mededingingsautoriteiten. In die verklaring werd de Privacy Sandbox omschreven als een open initiatief dat sterke privacy verschaft voor de gebruikers maar tegelijk de uitgevers steunt. De onderhandelingen in het Verenigd Koninkrijk waren overigens ook het gevolg van het optreden van de MOW.

Ook het Amerikaanse ministerie van Justitie bekijkt de zaak, vernam het persbureau Reuters. De toezichthouders stellen zich in toenemende mate vragen over de 'zwarte doos van de online advertenties', waarbij Google automatisch advertentieruimtes en prijzen berekent.

Google pocht over succes

Voor het Gerecht van het Europees Hof van Justitie vecht Google een boete aan van 4,34 miljard euro die is opgelegd door de Europese Commissie. De Commissie vindt dat Google het mobiele besturingssysteem Android sinds 2011 misbruikt om rivalen te dwarsbomen en zijn dominantie op de zoekmarkt te betonneren. De hele week komen de partijen hun standpunten uiteenzetten.

Dinsdag zei advocaat Alfonso Lamadrid van de internetgigant dat Google zo succesvol is dat het de meest gezochte term is op de zoekmotor Bing van concurrent Microsoft.

'Mensen gebruiken Google omdat zij daarvoor kiezen, niet omdat ze ertoe worden gedwongen', luidt de conclusie van de advocaat. Zo'n 95 procent van de gebruikers zou de voorkeur geven aan de zoekmotor van Google.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud