Advertentie
Advertentie

Belgische wegen significant veiliger in 2013

Fietsers blijven het moeilijk hebben op de Europese wegen. ©ANP

Het aantal doden op de Europese wegen blijft spectaculair dalen. Ook België ziet zijn wegen significant veiliger worden, maar doet het nog ruim slechter dan het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

In 2013 vielen er op de Europese wegen 52 doden per miljoen inwoners. Elke verkeersdode is er uiteraard één teveel, maar de Europese Unie zit met die cijfers op de goede weg. Het aantal verkeersdoden daalde met 8 procent tegenover 2012 en met 17 procent in de hele periode sinds 2010. In 2010 vielen er nog 62 doden per miljoen inwoners. 

België volgt het Europese voorbeeld en ziet het aantal verkeersdoden gestaag dalen. In 2013 stierven er 65 mensen per miljoen inwoners op de Belgische wegen. Dat is een daling van 7 procent tegenover 2012 en een afbouw met 15 procent in de hele periode sinds 2010. 

Maar België zweeft wel ruim boven het Europees gemiddelde. Onze buurlanden scoren allen beter. In Frankrijk vielen er 50 verkeersdoden per miljoen inwoners, in Duitsland per miljoen inwoners. Nederland spant de kroon met slechts 34 verkeersdoden per miljoen inwoners. Daar dateren de cijfers wel uit 2012 omdat er voor 2013 nog geen gegevens beschikbaar zijn. 

Fietsers

Uit de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV bleek dat fietsers het zwakke punt zijn in de Belgische statistieken. Het aantal fietsers dat omkwam op de Vlaamse wegen bleef constant tussen 2012 en 2013. 

De Europese cijfers bevestigen nu die trend. In verschillende Europese landen zit het aantal fietsdoden nog in de lift of blijft het op zijn minst status-quo. Dat is volgens de Europese Commissie te wijten aan het feit dat er steeds meer fietsers op de wegen zijn, terwijl de lidstaten de switch naar een veiligere fietsomgeving nog niet gemaakt hebben. 

De Belgische Fietsersbond is niet verrast. 'De situatie voor de fietsers verbetert, maar minder snel dan voor het gemotoriseerd vervoer. Er is geen coherent netwerk van fietspaden en er is ook geen plan wat de prioritaire assen zijn. Het fietsbeleid is nog veel te ad hoc', klinkt het bij de Fietsersbond. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud