Betonblokken tegen terreurdaden met vrachtwagens te zwak

De geplaatste betonblokken zouden vrachtwagens niet tegenhouden en geven dus een vals gevoel van veiligheid. ©EPA

De meest gebruikte betonblokken die terreurdaden met vrachtwagens moeten tegenhouden, zijn te zwak om effectief te zijn.

Dat bleek uit een Duitse test met een vrachtwagen met een gewicht van 10 ton. Hierbij reed de vrachtwagen aan 50 kilometer per uur dwars door twee opgestelde betonblokken van 2,5 ton. Die blokken moeten (gekaapte) vrachtwagens tegenhouden voor ze op drukke plaatsen inrijden en veel slachtoffers kunnen maken.

De laatste tijd gebruiken terroristen steeds meer voertuigen als wapen. Zo reed een truck in op de mensenmassa in Nice met 86 doden als gevolg. Ook in Berlijn vielen twaalf doden toen een truck op de kerstmarkt inreed. De recentste gelijkaardige aanval was in de Zweedse hoofdstad Stockholm, waarbij vier doden vielen.

De geteste blokken worden momenteel over heel Europa gebruikt om de veiligheid te garanderen. Volgens de testresultaten volstaan ze dus niet.

Atomium

Bij het Atomium werden eerder deze maand ook betonblokken geplaatst. Die zijn echter beter gepast om terreurdaden tegen te houden. In plaats van enkele blokken, is het een ware ketting van massief beton.

Volgens Filip Bauters, van het installerende bedrijf Wibloc, zijn hun betonblokken hierdoor superieur: 'Doordat onze betonblokken als puzzelstukken aan elkaar hangen, moet het voertuig het volledig gewicht van alle blokken mee nemen, wat slechts enkele meters zal lukken.'

Een daadwerkelijke test met een inrijdende vrachtwagen heeft het bedrijf niet uitgevoerd maar volgens Bautens bewijzen de berekeningen dat de blokken volstaan. Aan het Atomium liggen bijvoorbeeld zeven blokken, wat volgens hem neerkomt op veertien ton om voertuigen tegen te houden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content