Copiloot hield ziekte verborgen voor Lufthansa

Een Duitse vlag hangt halfstok bij het appartement van copiloot Lubitz. ©REUTERS

Onderzoekers hebben bij een huiszoeking van de woning van copiloot Andreas Lubitz verscheurde ziektebriefjes gevonden. Ook op de dag van de crash mocht hij van de dokter in principe niet vliegen, maar dat hield hij verborgen voor zijn werkgever.

Een dag nadat bekend raakte dat de Duitse copiloot het toestel van Germanwings opzettelijk heeft doen crashen, proberen onderzoekers een beeld te krijgen van wie de man precies was. Het blijkt daarbij hoe langer hoe meer dat de jonge piloot met psychologische problemen kampte. Eerder op de dag meldde het Duitse blad Bild dat hij zijn vliegopleiding zes jaar geleden door een depressie moest stopzetten, en dat hij tijdlang in een psychologische instelling werd opgenomen. Sindsdien zou hij regelmatig psychiaters hebben gezien.

De Belgische pilotenvereniging is kwaad omdat de informatie uit de cockpitopnames zo snel de wereld werd ingestuurd. Ook de conclusie van de Franse procureur is voorbarig, luidt het. ‘Om tot sluitende antwoorden te komen, zijn de twee zwarte dozen nodig’, schrijven de piloten. ‘Op basis van de geluiden alleen de oorzaak van het accident bepalen, is niet professioneel.’ De werkwijze na de crash van Germanwings gaat volgens de piloten in tegen de principes die gelden bij een degelijk onderzoek. Ook de Europese pilotenbond had eerder een vergelijkbaar statement verspreid.

 

Tijdens een huiszoeking deden onderzoekers nog meer onrustwekkende vondsten. Ze zagen verscheurde ziektebriefjes, ook voor de dag van de crash. Lubitz mocht op doktersadvies dus niet achter de stuurknuppel zitten. Het is nog niet duidelijk om welke conditie het gaat. Wel hield hij de informatie verborgen voor zijn werkgever Lufthansa.  Een zelfmoordbrief werd niet gevonden in de woning van de Duitser. Er zouden ook geen aanwijzingen zijn dat hij handelde met een politiek of religieus motief.

Ondertussen gaat de bergingsactie voort. Er wordt naar lichamen gezocht tussen het puin en ook naar de tweede zwarte doos wordt voort gespeurd. Die kan nog meer informatie prijsgeven over wat er dinsdag tijdens de fatale vlucht precies is gebeurd. Vandaag raakte nog bekend - ook via Bild - dat de piloot van de gecrashte Airbus van Germanwings nog heeft geprobeerd om de deur van de cockpit te forceren met een bijl. Volgens een woordvoerder van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings is er wel degelijk een bijl aan boord, als onderdeel van de veiligheidsuitrusting van het vliegtuig.

Steeds meer maatschappijen lijken na de ramp te opteren voor een maatregel die steeds twee personen in de cockpit verplicht. In de VS geldt die al, en sinds gisterenavond sluiten verschillende niet-Amerikaanse merken zich aan. Maatschappijen als Thomas Cook, Wizz Air en Virgin Atlantic hebben al besloten de regels voor de bezetting van de cockpit tijdens de vlucht aan te passen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud