'Ook Duitse economie is niet onklopbaar'

Net zoals Bayern München in de Champions League, is ook de Duitse economie niet onklopbaar ©AFP

De economische groei in Duitsland lijkt wat te vertragen, afgaand op de terugval van het ondernemersvertrouwen. 'Duitsland is als Bayern', vat ING-econoom Carsten Brzeski samen. 'Het is niet omdat je in een klasse apart speelt, dat je onklopbaar bent'.

Het Duitse onderzoeksinstituut Ifo neemt sinds 1949 maandelijks via een rondvraag bij 7.000 bedrijven de polsslag van de Duitse economie. De index die de cijferaars in München uit die enquête distilleren, geldt als oudste Europese conjunctuurbarometer geldt nog altijd als één van de invloedrijkste barometers van de Duitse economie.

De Ifo-index viel in mei van 111,2 naar 110,4 terug. Dat is het laagste niveau van het jaar 2014. Economen hadden een lichte daling verwacht, maar slechts tot 110,9.

De Duitse ondernemers werden minder positief over zowel de huidige toestand als over de vooruitzichten voor hun bedrijven. Volgens Ifo-voorzitter Hans-Werner Sinn last de Duitse economie een adempauze in, na een erg sterk eerste kwartaal.

'Het is tijd om een beetje de euforie te temperen', stipt ING-econoom Carsten Brzeski aan. 'Er zijn twee factoren die op een zwakker tweede kwartaal wijzen: de milde winter die de bouw in het eerste kwartaal ondersteunde en de toenemende kopwind voor de uitvoer naar het Verre Oosten'.

Brzeski besluit: 'De Duitse economie speelt nog altijd in een klasse apart, tenminste binnen de eurozone. Maar helaas toonde een prominent Duits voetbalteam (het Spaanse Real Madrid knikkerde Bayern München zonder pardon uit de Champions League, red.) recent dat geen economie of voetbalclub voor altijd onklopbaar is.'

Als de Duitse groei vertraagt, zal ook de rest van de eurozone dat voelen. De eurozone tracht na een diepe crisis weer aan te knopen met groei, maar kampt met een hoge werkloosheid, vooral in Zuid-Europa, wat tevens gepaard gaat met een beperkte koopkracht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud