Advertentie

Bekaert: Zwevegem, centraal station van Chinese TGV

Met activiteiten in de vier windstreken lezen de resultaten van Bekaert als een wereldwijd conjunctuurrapport. En de West-Vlaamse staaltechnologiegroep kwam thuis met maximumpunten uit China, goed voor bijna driekwart van de bedrijfswinst. Logisch dat grote en kleine beleggers die in 2010 op de Chinese hogesnelheidstrein wilden springen, in het station van Zwevegem een ideale instap vonden.

Bekaert biedt zijn aandeelhouder een jaarreturn van 118 procent aan en is met ruime voorsprong de best presterende Bel20’er. Nochtans start de staaltechnologiegroep 2010 aarzelend. Beleggers reageren onverschillig op het bericht dat Bekaert 70 miljoen uittrekt om twee staalkoordfabrieken van de Japanse bandenfabrikant Bridgestone over te nemen: één in Italië en, vooral, één in China (1 -zie de grafiek hieronder voor de impact op de koers).

De kentering komt er eind februari (2). Bekaert pakt over het boekjaar 2009 met recordwinstmarges uit. En: het Verre Oosten - grotendeels China - beent met 34 procent van de groepsomzet Europa bij als belangrijkste afzetmarkt. Niet dat die cijfers het management tot boude prognoses verleiden. De Bekaert-top is traditioneel voorzichtig. Mede door Latijns-Amerika, een groeimarkt waar de West-Vlamingen sinds jaar en dag sterk staan. De troebele toestand in Venezuela, met de devaluatie van de bolivar, neemt in die regio een hap(je) uit de omzet.

Als de rally in het voorjaar temidden de Europese schuldcrisis even stopt, zorgen ruim beter dan verwachte omzetcijfers voor het eerste kwartaal dat de hausse hervat kan worden (3). Een omzetgroei van 52 procent in het Verre Oosten, je zou voor minder wat gerommel in de periferie van de eurozone vergeten.

De belegger die twijfelt of het aandeel niet al wat hard gestegen is, krijgt eind juni een tegenbewijs met het bericht dat Bekaert fors eigen aandelen inslaat (4). Idem voor wie zich afvraagt of de China-euforie niet wat overtrokken is: midden juli pakt de Chinese rivaal Xingda met erg sterke groeivooruitzichten uit (5). Beleggers leggen prompt de link naar Zwevegem: Xingda heeft bijna een kwart van de Chinese staalkoordmarkt, Bekaert een derde.

Xingda toont zich een goede voorlopende indicator: eind juli pakt Bekaert met ronduit verbluffende halfjaarcijfers uit (6). De winst verpulvert de verwachtingen. Het wonderrecept? Azië is nu de voornaamste afzetmarkt. En met voorsprong de meest rendabele: elke 100 euro omzet in het Verre Oosten, levert 45,6 euro kasstroom op. In Europa is dat 15,5 euro, in Latijns-Amerika 13,9 euro en in Noord-Amerika 9,3 euro.

Cijfers die zelfs de legendarisch voorzichtige CEO Bert De Graeve (licht) euforisch stemmen: ‘Onze cijfers spreken voor zich en zijn, al zeg ik het zelf, behoorlijk indrukwekkend.’ En De Graeve geeft en passant al de economen die in hun ivoren toren een terugval van de wereldeconomie voorspellen, lik op stuk: ‘De situatie blijft uiterst volatiel, maar tot een dubbele dip komt het niet.’

Binnen- en buitenlandse beurshuizen lopen elkaar voor de voeten met koopadviezen en het aandeel gaat in hogere versnelling. UBS stipt in een rapport aan dat Bekaert munt moet kunnen slaan uit strengere Chinese milieuregelgeving (7): hoe meer radiaalbanden, hoe hoger de vraag naar staalkoord voor de versteviging van die banden. En UBS-analist David Kerstens vat het beursjaar 2010 in één cijfer samen: China zal dit jaar waarschijnlijk goed zijn voor 38 procent van de omzet, maar liefst 72 procent van de bedrijfswinst.

Dat laatste cijfer is tegelijk indrukwekkend en een beetje verontrustend: bij de update over het derde kwartaal klopt Bekaert weer met sprekend gemak de verwachtingen, maar is De Graeve weer de voorzichtigheid zelve (8): het vierde kwartaal kan mogelijk wat zwakker zijn door ‘groeicontrolerende maatregelen’ in China, waar Peking de inflatie onder controle probeert te houden.

Beleggers sturen Bekaert prompt op enkele dagen stevig lager. Meteen kennen we ook de risicofactor voor 2011: de belegger stuurt aandelen Bekaert intussen Pavloviaans hoger of lager bij elke scheut nieuws uit Peking. Als de Chinese TGV vertraging oploopt, is gemor onder de hordes wachtenden op spoor 1 van het station Zwevegem onvermijdelijk.

Dinsdag: Delhaize & Colruyt


Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud