Advertentie

Euronav | De reuzensprong van een reder

Een tanker van Euronav ©BELGA

Via twee superdeals wist Euronav dit jaar zijn vloot van supertankers ruim te verdubbelen. Daarmee staat de tankerrederij klaar om volop te profiteren van het herstel in de tankersector.

Op 5 januari (1) weergalmt een paukenslag over de wereldzeeën: Euronav kondigt aan de volledige VLCC-vloot (olietankers van 200.000 tot 320.000 ton) van de Deense scheepvaartgroep Maersk te kopen: 15 moderne schepen in topconditie. En dat voor een zeer aantrekkelijke prijs. 980 miljoen dollar is natuurlijk geen habbekrats, maar de rederij had tijdens de drie jaar durende crisis het vertrouwen van de banken weten te behouden en krijgt in een mum van tijd de financiering rond. Die combineert een kapitaalverhoging (350 miljoen dollar), een obligatielening (235 miljoen) en bankleningen (500 miljoen).

Begin 2015 is het uitkijken naar de beursgang in New York. Hoeveel zal Euronav daarbij ophalen en hoe zullen de beleggers reageren? Anders gezegd: stijgt de waardering van Euronav?

Dat laatste zal grotendeels afhangen van het verdere herstel van de tankersector. De vierdekwartaalcijfers kunnen op 6 februari al een indicatie geven. Op basis van de verklaringen van Hugo De Stoop mag winst worden verwacht, maar het blijft afwachten hoe groot die wordt, en of die zal volstaan om de verliezen uit het tweede en derde kwartaal uit te wissen.

Niet onbelangrijk is dat de Maersk-deal, die door de toonaangevende scheepvaartkrant Lloyd’s List wordt uitgeroepen tot ‘Deal of the Year’ en een felle koersreactie ontlokt, ook het aandeelhouderschap van Euronav grondig herschikt. De referentieaandeelhouders Peter Livanos, Marc Saverys en Virginie Saverys zien hun belang aanzienlijk verwateren en de institutionele spelers York Capital Management, BlueMountain Capital Management en GoldenTree Asset Management komen aan boord.

Zoals verwacht zijn de resultaten van het jaar 2013 (2) niet schitterend: een verlies van 88,7 miljoen dollar, het derde rode jaar op rij. In april zit de koers op een dieptepunt. Beleggers vrezen dat Euronav zich vertild heeft aan de niet van gevaren gespeende Maersk-deal. Want wat als de tankermarkt niet herstelt?

De eerstekwartaalresultaten (3) brengen weer hoop. Voor het eerst in twaalf kwartalen kan Euronav een (kleine) winst voorleggen. Het management voorspelt echter volatiliteit voor de rest van het jaar.

Begin juli krijgt Euronav de eerste acht VLCC’s van Maersk geleverd. Nauwelijks een week later (4) slaat de rederij een nieuwe slag: vier jonge, in Japan gebouwde VLCC’s, die via via ook van Maersk blijken te komen. Euronav financiert de transactie met nieuwe aandelen en bankkredieten.

Het tweede kwartaal, traditioneel een minder goede periode voor tankeroperatoren, brengt weer verlies (5), maar de vrachttarieven beginnen wel te stijgen.

Begin september (6) dient Euronav een aanvraag in voor een tweede notering in New York, dé markt voor scheepvaartaandelen. Dat moet een betere waardering opleveren. Tijdens de korte, maar intense beurscrisis van oktober valt het aandeel echter sterk terug. Het management besluit de New Yorkse beursplannen uit te stellen (7).

Naar het jaareinde toe volgt het aandeel het beursherstel. Het derde kwartaal brengt weer aanzienlijk verlies, maar het vierde belooft beterschap. Eind november (8) zegt financieel directeur Hugo De Stoop dat de goedkope olie een zegen is voor Euronav, omdat de olievraag stijgt terwijl de brandstofkosten dalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud