Ageas | Brusselse hagel en Amsterdamse donderwolk

©Thierry du Bois

Na jaren van puinruimen moest in 2014 bij Ageas de ‘onderliggende’ verzekeraar komen bovendrijven. Britse stormen, Belgische hagel en een Nederlandse rechter beslisten er anders over.

Het was een signaal dat kon tellen: Ageas  trapt het jaar af met een bod op de grote Italiaanse verzekeraar Milano Assicurazioni (1). De boodschap van CEO Bart De Smet is duidelijk: na jaren puinruimen van Fortis - Ageas is de juridische opvolger van de eind 2008 geïmplodeerde financiëledienstenreus - is het tijd voor de grote sprong voorwaarts.

Spenderen of uitkeren. Dat is voor 2015 de boodschap voor CEO Bart De Smet. Analisten ramen dat Ageas eind 2014 over een oorlogskas van 1,8 miljard euro zal beschikken. De mantra is altijd geweest dat de voorkeur gaat naar overnames, zij het niet tegen elke prijs. Als dat niet lukt, kan de cash naar de aandeelhouders vloeien. De kans is groot dat de beleggerswereld, vooral de Londense City, verwacht dat Ageas in 2015 kleur bekent. Al zal de ‘overtollige’ cash niet tot nul herleid worden, gelet op de donderwolk die het juridische Fortis-kluwen is en blijft.

De deal springt echter af en de Duitse reus Allianz gaat met Milano lopen. Als troostprijs krijgen beleggers samen met de resultaten over 2013 een dividend dat met een vijfde stijgt (2). De Smet laat ook weten dat de voorwaarden nog niet vervuld zijn om een provisie aan te leggen voor schadeclaims van gedupeerde Fortis-beleggers: een uitbetaling moet ‘waarschijnlijker dan niet’ zijn en je moet er een cijfer op kunnen plakken.

Samen met de jaarcijfers laat Ageas weten dat de kletsnatte en stormachtige Britse winter een deuk zal slaan in de cijfers voor het eerste kwartaal. Over het tweede kwartaal kwam daar met de Belgische pinksterstorm nog een factuur van tientallen miljoenen euro’s bij (3): een nooit geziene hagelbui, uitgerekend toen de Heizelparking bomvol auto’s staat van Rode Duivels-fans die hun team naar Brazilië willen uitzwaaien.

Maar het echte onweer moet dan nog komen. Op 29 juli is het in Amsterdam niet alleen letterlijk onweerachtig, een lokale rechter komt ook nog eens met een figuurlijke donderslag bij heldere hemel: hij oordeelt in de FortisEffect-zaak dat Ageas de Fortis-beleggers moet vergoeden omdat de groep hen misleidend en onvolledig informeerde (4).

Meteen zijn de eerder vermelde twee voorwaarden voor een provisie vervuld. Die komt er dan ook. Samen met de halfjaarcijfers (5) legt Ageas een provisie van 130 miljoen aan. Dat is minder dan een tiende van de beurswaarde die het aandeel sinds het vonnis van de Amsterdamse rechter verloren heeft. Maar Ageas maakt zich sterk dat het rechterlijke oordeel slechts op een beperkte tijdspanne en een beperkt aantal beleggers slaat. De Smet toont zich strijdvaardig en richt zijn pijlen op FortisEffect-advocaat Adriaan De Gier die beleggers het hoofd op hol brengt met grote bedragen: ‘Wie geeft hier eigenlijk misleidende informatie?’ Als teken van vertrouwen kondigt Ageas aan voor een kwart miljard eigen aandelen te zullen inkopen.

De Smet krijgt even later een bondgenoot die kan tellen: Goldman Sachs. ‘De belegger is te streng voor Ageas’, stelt ’s werelds invloedrijkste beurshuis in een opvallend lovend rapport. In november legt Ageas ook nog eens een ijzersterk rapport (6) voor met het beste kwartaal ooit voor de ‘onderliggende’ verzekeraar. Zo komt deze laatste na een jaar met bijna Bijbelse plagen in extremis toch nog bovendrijven.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud