Belgacom | Een koninginnenjaar

©BELGA

‘Belgacom Queen’ Dominique Leroy deed de telecomgroep in 2014 weer groeien. En dat twee jaar sneller dan beloofd. Beleggers juichten en duwden het aandeel naar het hoogste peil in bijna zes jaar. Goed voor een koerswinst van 48 procent.

Belgacom kroonde zich dit jaar tot de primus van de Belgische telecomsector. Met een rendement van 48 procent - 53,5 procent inclusief het nettodividend van 1,26 euro per aandeel - laat het Mobistar (39%) en vooral Telenet (8%) achter zich.

Kan CEO Dominique Leroy een verlengstuk breien aan haar eerste, succesrijke jaar? Dat zal in grote mate afhangen van haar kracht om de vakbonden te overtuigen dat de structuur vlakker en flexibeler moet. En dat bij voorkeur zonder de 14.000 werknemers tegen zich in het harnas te jagen.

Als Leroy daarin slaagt, zal haar ster nog meer fonkelen. Maar bovenal zet ze dan met kostenbesparingen een hefboom onder de resultaten en versnelt ze de groei van de winst.

Het is meteen Belgacoms beste beursjaar sinds de beursgang in maart 2004. Dat (kortere) jaar won het aandeel 30 procent, waarna de meeste andere jaren in het rood werden afgesloten - met uitzondering van 2006 (21%) en 2007 (1%).

Het topjaar mag voor een belangrijk deel op het conto van Dominique Leroy (50) worden geschreven. Bij haar aanstelling tot CEO begin januari (1) beloofde de opvolgster van Didier Bellens dat ze de omzet en de winst tegen 2016 weer zou doen groeien. Maar daar slaagt ze dus al dit jaar in. Het verklaart waarom Belgacom dit jaar het vierde best presterende aandeel van de Brusselse beurs is. Enkel Sucraf, IBA en Melexis scoren nog beter.

Bij de publicatie van de jaarcijfers waarschuwde Belgacoms eerste vrouwelijke CEO dat het dividend de komende jaren met een derde zou dalen (2). Leroy gaf het bedrijf op die manier ademruimte en extra geld om in zijn netwerk en producten te investeren.

De frisse wind die Leroy door de Belgacom-torens doet waaien, brengt een nieuw imago - open cultuur en eenvoudige producten - en een nieuw uithangbord. Proximus wordt het hoofdmerk voor alle mobiele en vaste diensten van de groep (3). De naam Belgacom blijft enkel behouden als bedrijfsnaam en op de beurs. De rebranding kost 20 miljoen euro.

Leroys eerste kwartaal is meteen een goed kwartaal (4). Proximus ziet niet langer mobiele klanten overlopen naar Telenet, dat de sector vorig jaar met agressieve prijzen door elkaar heeft geschud.

Die trend zet door in het tweede kwartaal, waardoor Belgacom begin augustus kan uitpakken met opvallend sterke halfjaarcijfers (5). Dat de groep de gemiddelde opbrengst van haar gsm-klanten opkrikt, bewijst dat de prijzenoorlog op de mobilofoniemarkt voorbij is. Door de lagere personeelskosten - geen loonindexatie en de kinderbijslag voor ambtenaren die voortaan door de overheid wordt betaald - stijgt de winst meer dan verwacht. Dat geeft Leroy genoeg vertrouwen om de jaarprognoses te verhogen.

In september strijkt de Amerikaanse online streamingdienst Netflix in ons land neer. De reactie van Belgacom en rivaal Telenet kunnen niet meer zwart-wit zijn. Telenet wapent zich met een ruim aanbod van films en series én de productie van een eigen fictiereeks tegen de populaire streamingdienst.

Belgacom daarentegen omarmt Netflix en integreert de dienst voor het eind van dit jaar in zijn decoder (6). Een noodgedwongen strategie aangezien Belgacom over veel minder exclusieve content beschikt dan zijn rivaal uit Mechelen. Leroy geeft toe dat Netflix het eigen serie- en filmaanbod kannibaliseert, maar dat hoort er volgens haar bij.

Het is afwachten of die strategie volgend jaar een impact heeft op de resultaten. In het derde kwartaal zijn de cijfers andermaal goed en kan Leroy voor de tweede keer dit jaar de prognoses verhogen (7).

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud