Bpost | Johnny wie?

Koen Van Gerven ©BELGA

Koen Van Gerven als mediaschuw omschrijven is een understatement. En toch tekent de nieuwe CEO van Bpost voor een huzarenstuk: in geen tijd voorganger Johnny Thijs doen vergeten.

Met een rendement van 48 procent steekt Bpost  over 2014 dat andere beursgenoteerde overheidsbedrijf - Belgacom - naar de kroon als best presterende Bel20’er. Dat mag een verrassing heten, want het jaar begon met een vaudeville rond de verloning van CEO Johnny Thijs. Een CEO van wie het trackrecord over de voorbije tien jaar een van de belangrijkste ‘verkoopargumenten’ was bij de beursgang in juni 2013.

Na een sterk beursparcours ligt de lat voor CEO Koen Van Gerven hoog. De uitdagingen blijven groot: op korte termijn is er de twijfel of Bpost het contract voor de Belgische krantenbedeling kan houden. En op iets langere termijn blijft de vraag of het briefvolume in België nog lang weerstand kan bieden, temeer omdat volgens Bpost ‘enkele grote klanten’ met digitalisering begonnen zijn. Daar komt bij dat de concurrentie in dé groeimarkt - de pakjes die de Zalando- en eBay-generatie gretig laat opsturen - bikkelhard is.

De CEO stapt op wanneer de overheid eenzijdig zijn loon beknot (1). Niet echt bevorderlijk voor een aandeel dat nog steeds rond de intekenprijs van 14,50 euro schommelt. Maar Thijs zwaait af met verrassend sterke jaarresultaten, wat het aandeel de ‘declic’ bezorgt (2). Het moet bovendien gezegd: de regering blust het brandje vakkundig door Koen Van Gerven - de rechterhand van Thijs - tot nieuwe CEO te benoemen (3). De naadloze opvolging is verzekerd: ‘Ik heb het strategisch plan samen met Johnny Thijs opgesteld. We kunnen bij wijze van spreken een bladzijde omdraaien, het plan opnemen en verder uitvoeren’, zegt Van Gerven in een zeldzaam interview.

In contrast met de storm rond zijn voorganger is Van Gerven zo goed als onzichtbaar in de media, op een gesmaakte doortocht bij het VFB-congres eind april na. De CEO laat de cijfers spreken. En hoe. Hij klopt vlot de prognoses met de cijfers over het eerste (4), tweede (5) en derde kwartaal (7).

Telkens weet Bpost uit een in het beste geval vlakke omzet een vrij stevige winst te puren. Dat vooral met dank aan de ‘magische leeftijdspiramide’: door natuurlijke afvloeiing kan Bpost jaarlijks geruisloos zo’n 800 banen schrappen. En terwijl bij de Nederlandse rivaal PostNL elke gepensioneerde op de balans blijft, kan Bpost die last naar de overheid doorschuiven. Bovendien wordt het gemiddelde personeelslid jaarlijks ook jonger en dus - in ons verloningsstelsel met focus op anciënniteit - goedkoper.

Opvallend is hoe sterk Bpost in 2014 de oogappel van de Londense City geworden is: Morgan Stanley, JPMorgan, Credit Suisse, Nomura, Goldman Sachs: het is bijna een opbod van zo hoog mogelijke koersdoelen voor de Belgische postbode. Het helpt dat de Britse Royal Mail na een euforisch beursdebuut in 2013 helemaal de pedalen kwijt is en beleggers op zoek gaan naar vergelijkbare aandelen met forse cashflow en navenant stevig dividend. Maar Bpost scoort ook duidelijk beter dan de meest vergelijkbare sectorgenoot, de Oostenrijkse post. Bpost weet bovendien van alle Europese posterijen de krimp in het klassieke briefverkeer het best in te perken.

Eind september brengt Bpost een bod uit op Posta Romana (6). En daar in Roemenië is nog tonnen laaghangend fruit te plukken. Gisteren verblijdde Bpost de beleggers tot slot met een mooi interim-dividend van 1,04 euro bruto.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud