Dood aan de unicorn, lang leve de zebra!

Tijdens de Beursrally volgen we vier high potentials onder wie Yonca Braeckman, de oprichter van het start-upplatform Impact Shakers. ©katrijn van giel

Tijdens de Beursrally volgen we vier millennials onder wie Yonca Braeckman, de oprichter van het start-upplatform Impact Shakers. Braeckman zit na drie weken op een rendement van 1,1 procent en heeft onder meer Philips, Netflix en Walt Disney in haar portefeuille.

Met mijn voorlopig 4.468ste plaats in het algemeen klassement is de kans klein dat ik de hoofdprijs van de Beursrally in de wacht sleep. Mocht er een prijs zijn voor de meest exotische spellocatie, ik won met de vingers in de neus.

Mijn laatste orders deed ik van op de veranda van een koffieshop, gekoeld door ratelende ventilators. Die deden me denken aan het niet zo verre Franse verleden van de stad die nu Ho Chi Minh City heet, het Saigon van de oorlogsfilms uit mijn jeugd. Zuidoost-Azië is de kleurrijke regio die ik de komende maanden mijn thuis mag noemen. Van hieruit beleef ik de Beursrally. Het contrast is groot voor iemand die net twee jaar doorbracht in New York en Silicon Valley. Alhoewel. Ook hier wil elk land, elke stad, zelfs de kleinere provinciesteden, zich als start-uphub op de kaart zetten. Start-ups en hun bijhorende ecosysteem van incubatoren, durfkapitaalfondsen en elevatorpitches schieten als paddenstoelen uit de grond in alle windstreken. Want wie weet staat de volgende unicorn wel op in Penang, of in Manila, of in Kiev of Oslo of Ophasselt.

'Growth at all costs' mag niet langer de enige doelstelling zijn.

De unicorn (de benaming van start-ups die 1 miljard dollar aan waarde overschrijden, red.) is intussen een wereldwijde obsessie geworden. Wat al decennialang geldt als de standaardgroeistrategie in Silicon Valley is over de hele wereld verspreid geraakt in verschillende variaties op het zogenaamde venture-capitalmodel. Zo woekeren in Europa grote marktverstorende overheidsgesponsorde investeringsfondsen en hebben de Saoedi’s zich in de markt gegooid met ongeziene bergen cash. Ze stappen haast blindelings in het kapitaal van bedrijven als WeWork op basis van een newagepersonencultus en een hipstersausje.

Het opgehaalde risicokapitaal en het aantal unicorns gelden als de favoriete meetinstrumenten om het succes te bepalen. Net zoals het succes van economieën wordt gemeten op basis van de groei van het bruto binnenlands product, in mijn ogen een louter cijfermatige maatstaf die voorbijgaat aan de complexiteit van onze samenleving. De Franse president Emmanuel Macron kondigde deze herfst nog trots aan 5 miljard euro te zullen investeren om minstens 25 Franse unicorns te bouwen. De unicornfetisj is daarmee compleet. Hij is door overheden gedragen en hij is voornamelijk mannelijk.

Hoe zijn we met zijn allen in deze gekte terechtgekomen, bij een geloof dat enkelingen als winnaars viert en alle anderen vergeet en begraaft in een naamloos massagraf?

Want als we van dichterbij naar het unicornmodel kijken, zien we weinig fraais. We zien een systeem waarin groei veel belangrijker is dan winstgevendheid. Waarin bedrijven gebouwd worden om altijd meer geld op te halen, ‘to move fast and break things’, sneller dan de concurrentie, sneller dan de regelgeving, sneller dan menselijk gezond is. En niet eens gebaseerd op effectieve winst, maar op een verre, vage, toekomstige belofte ervan.

Alternatieven

De stemmen om alternatieven klinken steeds luider en nemen meer concrete vormen aan.

Zo zijn er om te beginnen de zebra’s, echte dieren. Zebra’s pleiten nu al enkele jaren voor meer realistische groei en kregen recent ook de financiële steun van een van ’s werelds grootste stichtingen, de Omidyar Group. Zelfs de Business Roundtable, die enkelen van de belangrijkste CEO’s in de Verenigde Staten verzamelt, verklaarde dit jaar dat ‘growth at all costs’ niet langer de enige doelstelling mag zijn.

Nieuwe investeringsalternatieven nemen verschillende vormen aan en winst- en groeiverwachtingen worden op meer realistische scenario’s gestoeld. Nieuwe methodes van kapitaalinjectie worden uitgetest, zoals variaties op inkomens- of winstgebaseerde leningen waarin bedrijven hun equity geleidelijk aan weer kunnen inkopen.Wat als we nu eens onze schouders onder dit model zouden zetten in plaats van onder een mytisch dier met roze manen en een puntige fallus op zijn voorhoofd?

Laten we niet één maar een heleboel ambitieuze bedrijven bouwen, waarvan het ultieme doel niet is zo snel mogelijk te groeien, maar wel ondernemingen te creëren die een enorme impact hebben op onze wereld en mooie winsten maken zonder die ene winnaar onder vele verliezers te willen zijn. Bedrijven die streven naar een zo groot mogelijke impact, in combinatie met een gezonde balans. Laat ons het navelstaarderige exceptionalisme maar overlaten aan de Valley. Dood aan de unicorn. Lang leve de zebra.

Top-5  klassement

1. Charlotte V   +19,6%

 2.  Antoine1101  +17,6%

 3. dimdemeester +16,1%

4. coenpat +15,2%

5. FT +14,2%

Dit onthouden we van week 3 van de Beursrally:

1. Het geheim van de nummer één

Charlotte V haalt als enige een rendement van afgerond 20 procent. Haar geheim? Goud. Ze heeft stevige winst op Sibanye Gold en Newmont Gold.

2. Goud ook troef op risk-offdagen

Maandag, dinsdag en donderdagwaren verliesdagen op de beurs. Heel wat deelnemers bouwden extra defensie in in hun portefeuilles via goud. BlackRock Gold Fund was populair.

3. Reageren op koopadviezen

Donderdag was Sipef het meestaangekochte aandeel. Beleggersreageerden gevat op een stevigkoopadvies van Degroof Petercam. 

(EV)

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie