Artiesten nemen zelf het heft in handen

De Britse muzikante Imogen Heap is een van de blockchainpioniers in de muziekscene. ©BELGAIMAGE

Met blockchain wordt het voor creatievelingen makkelijker om hun werk rechtstreeks aan fans te verkopen. Of hoe ook mediabedrijven zich maar beter voorbereiden.

Betekent blockchain de doodsteek voor de klassieke platenmaatschappijen en voor auteursrechtenverenigingen zoals Sabam? Het is nog vroeg dag, maar de technologie kan de machtsbalans in het voordeel van de artiesten doen kantelen.

Met blockchaintechnologie kan elk muzieknummer bijvoorbeeld een digitaal stempel krijgen dat het linkt aan alle mensen die eraan hebben meegewerkt. Speelt u het nummer af of koopt u het aan, dan betaalt u een vergoeding die rechtstreeks wordt doorgestort aan de zanger(es), de muzikanten en eventuele andere partijen, zoals de producer of de studio-eigenaar.

De start-up Ujo Music ontwikkelde daar al een platform voor, op basis van de virtuele munt Ethereum. Het bedrijfje pionierde al in 2015 met de blockchainrelease van het nummer ‘Tiny Human’ van de Britse muzikante Imogen Heap. Fans konden licenties aankopen op het nummer, waarbij de opbrengst verdeeld werd onder Heap en haar medewerkers.

Ook het Zweedse streamingbedrijf Spotify maakt zich klaar voor de blockchainrevolutie. Het kocht onlangs Mediachain, een start-up uit Brooklyn die ook een oplossing ontwikkelde om artiesten rechtstreeks te vergoeden.

Ook voor andere media kan blockchain een revolutie inluiden. Filmmakers, schrijvers, fotografen, journalisten: allemaal zullen ze hun creaties in de toekomst misschien verkopen zonder dat er een uitgever of agentschap aan te pas komt. Platformen zoals Steem en Snip experimenteren al met gesloten ‘ecosystemen’ waar auteurs en curatoren van content beloond worden met virtuele munten.

Maar ook klassieke nieuwsorganisaties kunnen al hun voordeel doen met blockchain. In eigen land ontwikkelde KBC een methode om de authenticiteit van persberichten te checken. Zo kan onder meer de koersmanipulatie met valse persberichten worden tegengegaan.

Het Antwerpse bureau Prophets werkt aan een platform voor academische uitgaven waarbij de zogenaamde ‘peer reviews’ met blockchain transparanter worden gemaakt. Het moet in 2019 klaar zijn.

Gesponsorde inhoud

Partner content