Blockchain moet Antwerpse haven veiliger maken

De bitcoin-technologie moet garanderen dat een container altijd in de juiste handen terechtkomt. ©BELGA

Antwerpse havenbedrijven willen de technologie achter de bitcoin gebruiken om containeroverslag veiliger te maken.

Met dat doel voor ogen gaat NxtPort, de ambitieuze logistieke superdatabank van de Antwerpse havenbedrijven, samenwerken met T-mining. Dat is een Antwerpse start-up die via blockchaintechnologie containertransport veiliger en efficiĆ«nter wil laten verlopen. 

Voor de meeste mensen is de blockchain hooguit bekend als de technologie achter de virtuele munt bitcoin. Maar eigenlijk zijn de toepassingen eindeloos.

Iedereen controleur

Blockchain is namelijk een soort databank die niet door een centrale partij wordt gecontroleerd, maar door iedereen die op het netwerk is aangesloten.

Alle gegevens en transacties, kunnen pas plaatsvinden als iedereen op dat netwerk daar ook zijn fiat voor heeft gegeven. Daardoor kan er veel minder worden gefraudeerd dan wanneer je een centrale organisatie hebt die alles in het oog moet houden, redeneren de blockchain-fans.

Een redenering die nu ook de Antwerpse havenbedrijven volgen. NxtPort en T-mining zullen in eerste instantie blockchain-technologie ontwikkelen om ervoor te zorgen dat containers veiliger kunnen worden afgeladen.  

Weg met de pincode

'Om goed te snappen waar dit testproject om draait, kijk je best eerst naar hoe containers vandaag worden afgehandeld op de haven', licht Hans Verbeeck, de chief technology officer van Nxtport, toe. 'Voor elke container die aanmeert, wordt een aparte pincode gemaakt. Die heb je nodig om de container te mogen verplaatsen naar de kade, de haventerminal en uiteindelijk naar de truckchauffer.'

'Dat betekent dat iedereen die betrokken is in die logistieke keten die pincode te zien krijgt. Dat kan via mail, maar evengoed via een fax of een lange lijst op papier. Er is geen uniform systeem, dus helemaal veilig kan je dat proces niet noemen.'

Om binnen de haven een container te mogen verplaatsen heb je vandaag een pincode nodig. Maar die wordt soms nog doorgegeven via papieren lijsten. Niet de meest veilige manier.
Hans Verbeeck
Chief Technology Officer

Het project van Nxtport en T-mining maakt daar komaf mee, zegt Verbeeck. 'Het recht om een container door te geven wordt nu op een blockchain-netwerk gezet, waardoor je zeker bent dat het altijd in de juiste handen terechtkomt. Bij ons zal een trucker pas op het einde de code te weten komen waarmee hij op een vooraf bepaald moment een container kan komen oppikken. Op die manier kan je altijd achterhalen welke partijen er betrokken waren bij de afhandeling van een container. Dat is vandaag zeker niet het geval.'

Andere toepassingen

Afhandelen van containers is trouwens lang niet de enige toepassing waar Nxtport aan denkt, zegt Verbeeck. 'De technologie kan bijvoorbeeld ook erg nuttig zijn om discussies over aansprakelijkheid uit de wereld te helpen, of om de financiƫle verwerking van dossiers te vergemakkelijken.'

25.000
Nxtport is een digitaal platform dat de gegevens beheert van 25.000 containers die dagelijks de Antwerpse haven passeren.

'Met Nxtport willen we daar meer op inspelen', vervolgt Verbeeck. 'Als 'superdatabank' van de Antwerpse havenbedrijven beschikken we over een enorme massa gegevens. Die stellen we ter beschikking van andere ontwikkelaars die daar dan nieuwe toepassingen mee kunnen bedenken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content