Advertentie

‘De files verwachten we pas over twee weken’

De Zeebrugse douaniers vrezen dat heel wat bedrijven zullen ontdekken dat ze te weinig zijn voorbereid op de brexit. ©Wouter Van Vooren

De Brugse haven ligt er vlak na de brexit rustig bij. Maar over enkele weken verandert dat. ‘Wie zoals vroeger met zijn truck naar hier rijdt, dreigt in de problemen te belanden.’

‘Ik heb helaas maar een kwartier. Ik moest daarnet naar een container en dadelijk moet ik weer weg.’ Gilbert Snauwaert (71) heeft een drukke dag, maar dat ligt niet aan de brexit. ‘Vandaag verzenden we amper vier vrachten naar het Verenigd Koninkrijk en morgen zes. Op een normale dag begin januari zijn dat er veel meer!’

Groeien de files in onze haven tot in het hinterland, dan kunnen we trucks die niet in orde zijn al in Zaventem of aan de Heizel in Brussel tegenhouden.
Tom Hautekiet
CEO Haven van Zeebrugge

Sinds 1967 is het Snauwaerts job om als ‘expediteur’ all-inreizen te organiseren. Niet voor toeristen naar zonnige oorden, maar voor containers naar landen als de VS, China, Azerbeidzjan en Zuid-Korea. ‘Als een bedrijf een container wil brengen naar pakweg het VK, regelen we alle douaneformaliteiten en bieden we transport aan via onze partners. We handelen zelfs het vervoer van containers naar Tenerife af.’

Dat op de eerste werkdag na de brexit weinig containers naar het VK vertrekken, blijkt uit de cijfers. De haven van Zeebrugge zegt dat ze vandaag op 30 procent van haar capaciteit draait. ‘Dat verrast me niet’, zegt Snauwaert. ‘Januari is traditioneel een kalmere maand voor export naar het VK. De Britse supermarkten voeren elk jaar veel koopwaar in de aanloop naar kerst in. Dit jaar hebben alle Britse bedrijven extra stocks ingeslagen die ze de komende weken zullen gebruiken. De exporteurs kijken vlak na de brexit even de kat uit de boom.’

Expediteur Gilbert Snauwaert: 'Vandaag verzenden we amper vier vrachten naar het Verenigd Koninkrijk.' ©Wouter Van Vooren

Files

Het zal snel drukker worden, maakt Snauwaert zich sterk. ‘De 67 miljoen Britten zullen al die stocks snel opsouperen en dan moeten ze opnieuw importeren. Ik verwacht een rustige week. Maar volgende week hervat de vraag naar voeding en de andere producten zullen snel volgen.’

De Zeebrugse haven rekent erop tegen eind januari weer op volle toeren te draaien. ‘Over twee tot drie weken verwachten we een piek in de drukte’, zegt Patrick Scheldeman, de chef van de Zeebrugse douane. ‘Dan kunnen wel eens files ontstaan.’ Vroeger kon vracht van en naar het VK bijna ongehinderd het Kanaal over, maar nu het VK niet meer tot de Europese vrijhandelszone behoort, houdt de douane steekproeven.

We roepen ondernemers die er nog niet klaar voor zijn op de hulp in te roepen van transportbedrijven, rederijen en expediteurs.
Annie Vanherpe
Douane Zeebrugge

Vooral kleinere exportbedrijven zullen tot de vaststelling komen dat ze niet of onvoldoende voorbereid zijn op de brexit, vreest Annie Vanherpe, de brexitcoördinator van de douane. ‘Veel bedrijven zijn tot in de puntjes voorbereid. We hebben afgelopen weekend en vandaag geen enkel groot probleem gehad. Maar er zijn enkele bedrijven die dachten dat de brexit weinig zou veranderen. Dat er toch een handelsakkoord kwam, gaf velen onterecht een hoeragevoel.’

‘Wie niet voorbereid is, zal in de file belanden’, zegt Vanherpe. ‘Maar dat zal bedrijven triggeren om hun administratie in orde te brengen. Ik verwacht dat de files even snel verdwijnen als ze komen. Exporteren naar het VK wordt omslachtiger en leidt tot extra kosten, maar het blijft goed doenbaar als je goed voorbereid bent.’

Tarieven betalen

Hoewel de Britten en de Europeanen een handelsdeal sloten, verandert heel wat. ‘De tariefvrije handel tussen de EU en het VK blijft bestaan, maar voor producten die van pakweg China of de VS via ons land naar het VK gaan, moeten de Britten wel tarieven betalen. Dat loopt helemaal anders dan vroeger. Dat verrast veel bedrijven.’

‘Ook in hun facturatiebeleid moeten heel wat bedrijven wijzigingen doorvoeren’, zegt ze. ‘Sommige bedrijven hadden de gewoonte hun Britse klanten elke maand één factuur te sturen voor verschillende transporten. Dat gaat niet langer. Elk transport vereist nu een aparte factuur.’

De 67 miljoen Britten zullen de stocks die ze de voorbije weken hebben aangelegd snel opsouperen.
Gilbert Snauwaert
Eigenaar Algemeen Expeditiebedrijf Zeebrugge

Dat komt omdat voor elke transport naar het VK voortaan een export- en importdocument nodig is. Daarop moet elke zending in detail beschreven worden: om welk product gaat het? Om hoeveel ton? Vanwaar komt het? Waar gaat het naartoe?

De vele procedures zullen heel wat bedrijven de komende weken al doende leren kennen, klinkt het bij de douane. ‘We roepen ondernemers die er nog niet klaar voor zijn op de hulp in te roepen van transportbedrijven, rederijen en expediteurs’, zegt Vanherpe. ‘Als je gewoon zoals vroeger je truck vollaadt en naar de haven rijdt, dreig je in de problemen te belanden.’

De Zeebrugse haven is voorbereid op mogelijke verkeershinder, zegt CEO Tom Hautekiet. ‘Als het te druk wordt, haalt de politie de vrachtwagens wier lading niet klaar is voor verscheping uit het verkeer. Trucks op weg naar het VK registreren zich op ons nieuwe digitale platform. Als informatie ontbreekt, dan zien we dat vooraf. Groeien de files in onze haven tot in het hinterland, dan kunnen we trucks die niet in orde zijn al in Zaventem of aan de Heizel in Brussel tegenhouden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie