Redersfamilie Cigrang hengelt naar brexitorders

De haven van Dover wordt na de brexit nog een belangrijkere spil in het Britse vrachtverkeer. ©REUTERS

De scheepvaartgroep CLdN van de Antwerpse familie Cigrang heeft zich rechtstreeks bij de Britse regering kandidaat gesteld om vrachtverkeer te verzekeren in het geval van een harde brexit. Dat meldt de gespecialiseerde website FreightWaves.

Eén van de grootste uitdagingen voor de Britse regering bij een chaotische brexit is het orderlijk laten verlopen van het vrachtverkeer van en naar de Britse eilanden. Londen is dan ook al een hele tijd bezig om maatregelen te treffen. 

Zo waren er plannen voor een nieuwe ferryverbinding tussen Oostende en Ramsgate om de haven van Dover te kunnen ontlasten. Maar die zijn weer geschrapt omdat het bedrijf dat het contract won geen ervaring had en niet beschikte over de juiste schepen.

In de zoektocht naar oplossingen meldt FreightWaves nu dat CLdN zich via zijn Britse vertegenwoordiger, Phil Pannett, rechtstreeks meldde bij de Britse regering om met zijn schepen het transport van goederen te verzekeren die niet via de normale verbindingen de oversteek kunnen maken.

Diner

Pannett deed dat begin deze maand tijdens een diner, waar twee Britse regeringsleden aanwezig waren, onder wie scheepvaartminister Nusrat Ghani. Hij wees erop dat CLdN meer dan 25 ferry's heeft varen en tegen eind dit jaar vier nieuwe schepen geleverd krijgt. Het eerste komt binnenkort al aan uit Zuid-Korea met een lading auto's.

Volgens Pannett, die contact had met FreightWaves, heeft hij sindsdien echter niets meer gehoord, maar werd wel de verbinding Oostende-Ramsgate geschrapt.

CLdN baat al verbindingen uit tussen het VK en het continent. Het heeft ook een lijn tussen België-Nederland en Ierland met de ferry Céline, die nu al de Brexit Buster wordt genoemd als mogelijke belangrijke levensader vor de Ieren bij een harde brexit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie