‘Soepelheid voor de Britten? Dan ook voor onze bedrijven'

De haven van Zeebrugge, een belangrijk knooppunt voor de handel met het Verenigd Koninkrijk. ©jonas lampens

De Belgische bedrijven zijn de onzekerheid over de brexit meer dan beu. 'We weten nu nog steeds niet waar we aan toe zijn.'

De Europese leiders hebben de ultieme deadline waarop de Britten de brexitdeal moeten goedkeuren verschoven van 12 april naar 31 oktober. Daarmee is het nachtmerriescenario voor de bedrijfswereld, een 'no-dealbrexit' vrijdag, afgewend.

'Dit uitstel is beter dan een harde brexit, maar het blijft een vervelende situatie', zegt Ninatrans-CEO Benny Smets. Met zowat 3.000 transporten per jaar is het Leuvense familiebedrijf een belangrijke transporteur naar het Verenigd Koninkrijk.

'Als transporteur wil je vooral weten waar je aan toe bent. Nu blijven de vraagtekens en moeten we ons noodgedwongen voorbereiden op verschillende scenario's. Door de grote onzekerheid kunnen we onze prijszetting voor volgend jaar nog niet bepalen, want die tarieven hangen af van wat de toekomst brengt op het vlak van douane en vergunningen.'

‘Het is een goede zaak dat er opnieuw tijd werd gekocht’, zeggen ook de werkgeverskoepels Unizo, VBO en Voka. Maar van enthousiast applaus is geen sprake. 'Het grote minpunt van de nieuwe agenda is dat bedrijven nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn', zeggen ze in koor met hun collega’s in Nederland en Duitsland.

Knagende onzekerheid

Vooreerst blijft er mist hangen rond de datum van een mogelijke Brits vertrek. Een ordentelijke brexit voor 31 oktober is een mogelijk scenario, maar de timing ervan is flexibel. Als het Britse parlement de brexitdeal goedkeurt, stappen de Britten de eerste dag van de daaropvolgende maand uit de EU.

De negatieve effecten van elk nieuw uitstel komen gevaarlijk dicht bij de mogelijke schade van een harde brexit.
Duitse industriekoepel BDI

‘Als we in de eerste drie weken van mei een deal door het Britse parlement krijgen, zullen we op 1 juni de EU verlaten’, verklaarde de Britse premier Theresa May. Maar het kan even goed op pakweg 1 juli of 1 oktober zijn. Die onzekerheid leidt tot ergernis in ondernemerskringen.

Het tweede vraagteken: hoe zullen de Brits-Europese handelsrelaties eruitzien na zo'n Brits vertrek. Komt er een muur aan heffingen en andere handelsbelemmeringen of kiezen de Britten voor een zachte brexit, waarbij ze in een soort van douane-unie blijven met de EU?

En zelfs het spook van een ongecontroleerde harde brexit is niet verdreven. Als de Britten de brexitdeal tegen 22 mei niet hebben goedgekeurd en in de daaropvolgende dagen geen Europese verkiezingen organiseren, donderen ze op 1 juni uit de EU. Een harde Halloweenbrexit kan uiteraard ook op 31 oktober.

De Vlaamse bedrijven weten nog steeds niet in welk systeem ze in de toekomst handel zullen drijven met het Verenigd Koninkrijk.
Hans Maertens
topman Voka

‘Onze bedrijven weten nog altijd niet tegen wanneer ze klaar moeten zijn voor een uitkomst die ze vandaag allerminst kennen. Men weet nog steeds niet in welk systeem men in de toekomst handel zal drijven met het Verenigd Koninkrijk’, klinkt het zowel bij Unizo-topman Danny Van Assche als zijn Voka-collega Hans Maertens.

Benny Smets van Ninatrans: 'Eén duidelijk scenario, en het liefst richting een zachte brexit, is waar we nood aan hebben.'

Gevraagd: overgangsperiode

Unizo pleit in elk scenario voor een voldoende lange overgangsperiode voor de Belgische ondernemers, waarin de gemaakte afspraken tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk nog niet meteen voluit van kracht worden. ‘We rekenen erop dat onder meer de douanediensten, maar ook het voedselveiligheidsagentschap FAVV, extra soepelheid aan de dag leggen ten aanzien van de bedrijven die zaken doen met het VK.’

We verwachten van de Britten minstens evenveel soepelheid als zij van de EU hebben gekregen.
Danny Van Assche
topman Unizo

Ook de Britse douane- en andere instanties moeten zich soepel opstellen, vindt Unizo-topman Van Assche. ‘We verwachten van de Britten minstens evenveel soepelheid als zij van de EU hebben gekregen.’

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) roept de bedrijven en de overheidsinstanties, waar wellicht bijkomende aanwervingen nodig zijn, op het brexituitstel te gebruiken om zich voor te bereiden op het ergste, het no-dealscenario.

Voka wijst op de al gemaakte kosten. Veel bedrijven hebben hun logistieke proces aangepast aan een mogelijke harde brexit. Maertens: 'De brexitsaga heeft onze Vlaamse bedrijven al veel gekost en heeft geleid tot een daling van de Vlaamse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk.’

De Duitse industriekoepel BDI is het scherpst. Een harde brexit is misschien vermeden, maar het alternatief is niet veel beter. ‘De negatieve effecten van elk nieuw uitstel komen gevaarlijk dicht bij de mogelijke schade van een harde brexit.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie