Alken-Maes start procedure tegen AB InBev
Brouwerij Alken-Maes leidt vandaag een procedure in tegen concurrent AB InBev. De Limburse brouwer hoopt paal en perk te stellen aan de verwarring die de blauwe verpakking van Jupiler Blue, het licht alcoholische bier van AB InBev, teweegbrengt. De kleur van Jupiler Blue lijkt volgens Alken-Maes te veel op die van Maes Pils.
Volgens Alken-Maes is de nieuwe verpakking van Jupiler Blue 'een bijna integrale kopie' van de verpakking van Maes Pils.
In de eerste plaats stoort Alken-Maes zich aan de kleur van de verpakking van Jupiler Blue. Die zou bijna hetzelfde blauw zijn als van de blikjes Maes Pils. Bovendien zou ook de naam op een gelijkaardige manier op de verpakking afgedrukt zijn.
Voorts is de manier waarop de blikjes van Jupiler Blue in de winkelrekken gepositioneerd worden, Alken-Maes een doorn in het oog. De vernieuwde Jupiler Blue verscheen eind april in de winkels. Alken-Maes beweert dat Jupiler Blue vaak op net dezelfde hoogte als Maes-Pils wordt geplaatst. 'We stellen in toenemende mate vast dat de blikjes Jupiler Blue ook net naast die van Maes Pils in de rekken staan, wat toch merkwaardig is. Juplier Blue hoort met zijn laag alcoholpercentage helemaal niet thuis tussen de gewone bieren', zegt Lars Vervoort, de woordvoeder van Alken-Maes.
Om de verwarring bij de consumenten te doen ophouden, stelt Alken-Maes vandaag een vordering tot staking in bij de voorzitter van de rechtbank van koophandel in Brussel. Een vordering tot staking is erop gericht de handeling te doen stoppen die tot verwarring bij de consument leidt.
Eerder al meldde AB InBev dat het gevaar op verwarring tussen de blikjes Jupiler Blue en die van Maes Pils onbestaande is. Volgens de Leuvense brouwer zijn de kleur en het lettertype duidelijk onderscheidend. AB InBev meent ook dat Alken-Maes niet het monopolie kan opeisen voor een kleur op een verpakking. 'Verschillende biermerken, gebruiken blauw als dominante kleur', aldus ABInBev.
Jupiler Blue is een variant van het grootste pilsbier op de Belgische markt. AB InBev lanceerde het merk in 2006 maar moest de verpakking sindsdien al enkele keren bijsturen in een poging om de tegenvallende verkoop aan te zwengelen.
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 Wie betoogt voor de kinderen die de pensioensneeuwbal mogen vangen?
- 3 Wilmès toont met kritiek op Bouchez dat die MR-rijk niet voor zich alleen heeft
- 4 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 5 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit