Advertentie

Alken-Maes start procedure tegen AB InBev

Brouwerij Alken-Maes leidt vandaag een procedure in tegen concurrent AB InBev. De Limburse brouwer hoopt paal en perk te stellen aan de verwarring die de blauwe verpakking van Jupiler Blue, het licht alcoholische bier van AB InBev, teweegbrengt. De kleur van Jupiler Blue lijkt volgens Alken-Maes te veel op die van Maes Pils.

Volgens Alken-Maes is de nieuwe verpakking van Jupiler Blue 'een bijna integrale kopie' van de verpakking van Maes Pils.

In de eerste plaats stoort Alken-Maes zich aan de kleur van de verpakking van Jupiler Blue. Die zou bijna hetzelfde blauw zijn als van de blikjes Maes Pils. Bovendien zou ook de naam op een gelijkaardige manier op de verpakking afgedrukt zijn.

Advertentie

Voorts is de manier waarop de blikjes van Jupiler Blue in de winkelrekken gepositioneerd worden, Alken-Maes een doorn in het oog. De vernieuwde Jupiler Blue verscheen eind april in de winkels. Alken-Maes beweert dat Jupiler Blue vaak op net dezelfde hoogte als Maes-Pils wordt geplaatst. 'We stellen in toenemende mate vast dat de blikjes Jupiler Blue ook net naast die van Maes Pils in de rekken staan, wat toch merkwaardig is. Juplier Blue hoort met zijn laag alcoholpercentage helemaal niet thuis tussen de gewone bieren', zegt Lars Vervoort, de woordvoeder van Alken-Maes.

Om de verwarring bij de consumenten te doen ophouden, stelt Alken-Maes vandaag een vordering tot staking in bij de voorzitter van de rechtbank van koophandel in Brussel. Een vordering tot staking is erop gericht de handeling te doen stoppen die tot verwarring bij de consument leidt.

Eerder al meldde AB InBev dat het gevaar op verwarring tussen de blikjes Jupiler Blue en die van Maes Pils onbestaande is. Volgens de Leuvense brouwer zijn de kleur en het lettertype duidelijk onderscheidend. AB InBev meent ook dat Alken-Maes niet het monopolie kan opeisen voor een kleur op een verpakking. 'Verschillende biermerken, gebruiken blauw als dominante kleur', aldus ABInBev.

Jupiler Blue is een variant van het grootste pilsbier op de Belgische markt. AB InBev lanceerde het merk in 2006 maar moest de verpakking sindsdien al enkele keren bijsturen in een poging om de tegenvallende verkoop aan te zwengelen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De topman van de NAVO, Mark Rutte, maakte dinsdag bekend dat de alliantie drones, schepen en vliegtuigen gaat inzetten voor patrouilles in de Baltische Zee.
NAVO bouwt defensie tegen sabotage in Baltische Zee op
De NAVO schroeft haar inspanningen op om de onderzeese kabels in de Baltische Zee beter te beschermen tegen sabotageacties. Met de ontplooiing van een vloot zeedrones, schepen en vliegtuigen hoopt de westerse alliantie staten als Rusland en China af te schrikken.
Gesponsorde inhoud