De cijfers achter de panda

De cijfers achter een publiciteitsstunt: Laatste aflevering Ter Zake: 188.000 kijkers. De nacht van de Vlaamse televisiesterren: 685.000.

Waarom gaat een partijvoorzitter twee maanden voor de verkiezingen verkleed als panda op het podium van een tv-show gaan staan? Om bij zoveel mogelijk mensen een politiek punt te maken, uiteraard. N-VA-voorzitter Bart De Wever deed het afgelopen weekend op de nacht van de Vlaamse televisiesterren op Vier.

Is dat gelukt?

Het punt is gemaakt: De Wever grapte dat premier Elio Di Rupo hem als panda een job aangeboden had voor 700.000 euro per jaar. De onderliggende boodschap: de federale regering verkwist geld en het vloeit bij voorkeur naar Bergen, waar de premier woont.

En De Wever bereikte wel degelijk veel mensen. Gemiddeld keken dit weekend 685.000 Vlamingen naar het programma, met een piek van 890.000. Op een Vlaanderen dat in oktober 2012 nog 4,8 miljoen kiezers telde is dat 14% bereik. Niet slecht voor een acte de présence van een paar minuten.

Uiteraard ligt het in realiteit wat lager omdat ook niet stemgerechtigde minderjarigen op zaterdagdagavond tv kijken, maar de sociale media, websites, de maandagkranten en de talk of the town maken dat vandaag wel goed. Alleen al op de website van VTM is het filmpje vandaag 30.000 keer bekeken.

Ter vergelijking: Ter Zake haalde vorige week 188.000 kijkers.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud