'On va gagner, on va gagner'

Rode banieren en rozen, de Internationale in Big Band-versie, vuistjes in de lucht en geen moment saai. Onder een hyperstrakke regie trok de PS alle registers open op haar verkiezingscongres in Brussel. Doorheen alle stoere taal kwam af en toe ook een trilling van onzekerheid door.

De partij sloot zijn congres af met zwaaiende kopstukken op de tonen van Pharrell Williams wereldhit 'Happy'. Die laatste lijkt tegenwoordig zowat de hymne van elke politieke partij, want ook al de slotsong op de sp.a-verkiezingsrally van afgelopen vrijdag. Het funky 'Happy' staat voor het imago van moderne 21ste eeuwse sociaal-democratische partij dat de PS wil uitstralen. Ze pakt onder meer uit met verlaging van de successie- en registratierechten, nul procent intrest op leningen voor energiebesparende verbouwingen, gratis wifi op de trein en gratis warme maaltijden op school. De PS slaagt er ook als geen ander in om het 21ste eeuwse multiculturele België in haar werking te vertalen. De militanten en verkozenen zijn steeds meer een bont gezelschap van verschillende kleuren en namen. Dat heeft te maken met de Brusselse afdeling van de partij, maar ook in Wallonië heeft de partij een stevige rekruteringsbasis in de allochtone gemeenschap.

Het congres begon dan weer op de tonen van de Internationale - in moderne 'Big Band'-versie weliswaar. Premier Elio Di Rupo en voorzitter Paul Magnette betraden de zaal met een rode roos in de hand - het socialistische symboool bij uitstek - en kregen een staande ovatie van de militanten. Die staken daarbij ongegeneerd hun gebalde vuist in de lucht en zwaaiden enthousiast met rode PS-banieren. Dat is het oude socialisme, het travaillisme van de 20ste eeuw, wat vertaald wordt door een aantal weinig flexibele standpunten inzake de arbeidsmarkt en de wisselwerking tussen markt en overheid.

Het pleidooi voor de invoering van een rijkentaks wordt gezien als een opstoot van het oude socialisme. Pak het van de rijken en geef het aan de werkende klasse. Een Robin Hood-socialisme dat niet meer van deze tijd is, zoals ondernemer Marc Coucke afgelopen weekend nog verklaarde. Volgens Coucke en vele anderen verdwijnt het kapitaal bij invoering van dergelijke taks in een handomdraai naar het buitenland, en verdwijnen daarmee meteen ettelijke miljarden die normaal in onze economie zouden geïnvesteerd worden.

Af te meten aan het gejoel en het gejuich op het congres, ligt de rijkentaks bijzonder goed bij de PS-achterban. Ideologisch gekleurd is de maatregel dus zeker. Maar binnen de partij klinkt het dat het om veel meer dan ideologie gaat. 'We leven in een wereld waarin de kleine toplaag steeds rijker wordt en de middenklasse steeds meer onder druk komt. Willen we ons huidige model laten overleven, zullen we moeten kiezen. Wij maken een keuze voor de middenklasse door geld te halen bij de allerrijksten. Weest gerust: alle andere partijen - van links tot rechts - zullen op een bepaald moment dezelfde keuze moeten maken.' Het is een analyse die ook bij de sp.a gemaakt wordt en stilaan ook in niet-linkse kringen opgeld maakt. Zo stak het bepaald niet linkse weekblad The Economist recent nog de loftrompet over de Franse econoom Thomas Pikkety. Zijn pleidooi: meer belastingen op welvaart.

Uw sociale zekerheid. Dat wordt het mantra van de partij tijdens de campagne. Daarover verkondigde de partij op het congres bijzonder veel stoere taal. Al klonk er af en toe een trilling in de stem. Zoals elk kopstuk dat niet eens tussen de lijnen toegaf dat het geen makkelijke verkiezingen worden. De partij kiest voor de aanval, terwijl ze in het defensief zit. Langs rechts wordt ze belaagd door MR in Franstalige België en N-VA in Vlaanderen, terwijl de PVDA+ haar linkerflank belaagt. Daar voelt niet iedereen zich even comfortabel bij. Nu premier Elio Di Rupo in de campagne stapt, kan de partij eindelijk alle registers opentrekken. Met een uitgesproken linkse koers, zoals gisteren duidelijk werd gemaakt. Bij de militanten was plots geen trilling in de stem meer te horen: 'on va gagner, on va gagner.'

 

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud