Minder brandstof voor medewerkers en transporteurs

Een groot logistiek bedrijf kan veel besparen door zijn vervoer duurzamer en klimaatvriendelijker te maken. Een uitgebreid mobiliteitsplan geeft enig idee hoeveel pistes er zijn om economisch verantwoord bezig bent. Een bedrijf hoeft niet groot te zijn om daar op zijn manier voordeel uit te halen.

Het Europees distributiecentrum van Nike in Laakdal drijft zijn budget op voor CO2-arme wagens, meldt algemeen directeur Luc Hooyberghs. Maar hij beschouwt dit nieuwtje slechts als een deelaspect van zijn mobiliteitsplan. Daarbij gaat het niet alleen over het goederentransport. “Nu al komt meer dan de helft van de medewerkers niet meer alleen in een wagen naar het werk. Dat aantal drijven we nu op tot twee op de drie, terwijl hier geen openbaar vervoer in de buurt is. Dat is alleen te danken aan meer fietsgebruik en veel meer car - pooling”, verklaart hij trots. Het bedrijf ging niet over één nacht ijs. “Een projectmanager liet studies uitvoeren en we beschikken over een businessplan.” Nike Laakdal telt zowat 2.000 medewerkers en moet dus het een en ander wel structureren. Een kmo kan eenvoudiger de medewerkers enquêteren en tot dezelfde vaststellingen komen. “Veel medewerkers wonen in een straal van 5 tot 7 km rond het bedrijf. Dat is een ideale afstand om de fiets te nemen.

Om dat aan te moedigen installeerden we fietsstallingen en douches.  Voor wie van verder met de fiets wou komen, zetten we groepen van mensen op die samen rijden. We kochten ook elektrische fietsen, die we gewoon in het stopcontact opladen. Die elektriciteit is groen, want komt van eigen zonnepanelen en windturbines”, vertelt Luc Hooyberghs. Daarnaast werd het carpoolen fors uitgebouwd. “We verzamelden de persoonlijke gegevens van medewerkers over hun traject van en naar het werk. Zo kwamen we te weten wie, wanneer en van waaruit naar deze site kwam, en organiseerden we de beste combinaties van medewerkers.”

‘Vanpooling’

Om het aantal samen rijdende medewerkers nog op te voeren wil Nike nu ook de ‘vanpooling’ invoeren: busjes voor acht tot tien mensen. “Daaruit leren we over de bewegingen, en krijgen we info om later met De Lijn te onderhandelen over zinvol openbaar vervoer naar ons bedrijf.” Dat laatste is uiteraard geen optie voor een eenzame kmo, maar bedrijvenzones maakten al wel zulke afspraken met hun regionale vervoersmaatschappij.Nike beperkt zijn inspanningen om het aantal autoritten te beperken niet tot het woon-werkverkeer. “Medewerkers rijden vaak heen en weer tussen het Vlaamse Laakdal en het Nederlandse hoofdkwartier in Hilversum. Wij zetten binnenkort dan ook een kleine vloot elektrische wagens in waarmee zij deze rit kunnen afleggen”, schetst de algemeen directeur nog. Deze initiatieven, die deel uitmaken van het meerjarige mobiliteitsplan, verklaart Nike niet door een streven naar zuinigheid of als energiebesparing. “Het hoort bij onze duurzame filosofie”, klinkt het. Maar het is menens, want ook het vrachtvervoer, dat tot de kernactiviteiten van dit logistiek centrum behoort, doet mee. “De aan- en afvoer wordt steeds meer multimodaal, in combinaties van wegtransport, binnenvaart en trein. Dat moet ook, want vroeg of laat worden de kosten van het wegtransport geïnternaliseerd en wordt het dus veel duurder.” De inspanningen worden toch ook economisch verantwoord. “Wij vervoeren onze sportschoenen al naar heel wat landen via het spoor, om ze slechts over korte lokale afstanden per vrachtwagen op bestemming te brengen. Onze producten blijven op tijd aankomen, want dat is essentieel voor de winkels, ook tot in Spanje en Turkije. Nu al levert die aanpak niet alleen qua service een positief resultaat op, maar ook economisch.”

Trein en schip

Grote ondernemingen lijken die rendabiliteit uit de volumes te puren, maar dat is niet het geval. “De ene dag vertrekken er 20 ladingen naar Italië, de andere amper eentje. Toch vertrekt hier al de helft van de producten op een trein, ook bijvoorbeeld richting Turkije, Rusland en Israël, vaak gecombineerd met binnenschepen en zeeschepen. Ook hiervan is de eindafrekening gunstig voor ons”, aldus Hooyberghs. Hij verplicht zijn transporteurs om mee te evolueren. “Zij weten dat zij bij een aanbesteding de vraag krijgen hoe zij de volumes gaan vervoeren.” De winst op het vlak van energie situeert zich in die transportketen. “Vervoer per spoor naar Noord-Italië wordt een stuk goedkoper omdat de transporteurs flink op brandstof besparen. Wij vinden de energiebesparing dus terug in de lagere transportkosten.” Maar met windturbines, zonnepanelen en binnenkort een vloot elektrische wagens maakt zijn vestiging de duurzame bedoelingen inzake energie wel bijzonder duidelijk. “Toch kijken wij in het kader van het transport niet constant naar de energierekening. We weten gewoon dat we door onze mobiliteitsaanpak zuinig bezig zijn. Zelfs aan de inkomende kant van onze goederen hebben we geleerd de containers beter te vullen, zodat we kosten en CO2 uitsparen. We besparen zoveel CO2- uitstoot als 15 windmolens door de besparingen op luchtvluchten.”

HOE ORGANISEERT UW KMO TRANSPORT ENERGIEZUINIGER?

  • De bedrijfsleiding moet nauw betrokken zijn en durven innoveren. U kunt elke week een kleine stap zetten, als u erover nadenkt.
  • Ontwikkel een visie op lange termijn en voer die ook consequent uit.
  • De inspanningen kunnen eerst wat meer vergen van mensen en middelen, maar zodra het een cultuur wordt, doet iedereen vanzelf mee.
  • Neem zo mogelijk deel aan het Vlaamse Pendelfonds, een vierjarig programma met overheidssubsidies om een pendelbeleid voor en met de medewerkers uit te werken.
  • Vergeet de nazorg niet, zodat de initiatieven blijven draaien. Anders dreigt het resultaat al gauw negatief te worden.
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud