Eerst de Duivels, dan de deals

©Dries Luyten

Tal van bedrijven en zakenclubs bouwen feestjes rond de Rode Duivels. Hun EK-matchen zijn de ideale aanleiding om sportief vermaak te combineren met zakendoen.

Een honderdtal fans leefde gisteravond mee met de Rode Duivels in het Antwerpse supportersdorp op de gedempte Zuiderdokken. Dat is het grootste van de twaalf Belgische ‘fan parks’ die het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai, een hoofdsponsor van het EK, heeft opgezet.

Tussen de voetbalemoties door werden ook zakelijke banden gesmeed. Hyundai bouwde een VIP-ruimte waar de autobouwer tijdens de Rode Duivels-matchen telkens een honderdtal gasten ontvangt. Gisteren waren de ‘fleetmensen’, de beheerders van bedrijfswagenparken aan de beurt. Bij de volgende match zijn autojournalisten uitgenodigd en de derde match is gereserveerd voor de dealers en het personeel. Veel reclame hoeft de autoconstructeur er niet voor te maken. ‘Er is altijd veel belangstelling voor’, zegt Caroline Donck, een pr-verantwoordelijke van Hyundai.

Ook ons personeel is welkom, waardoor het rechtstreeks in contact komt met de klant. Bij zakelijke diners blijft dat contact meestal beperkt tot de klant en de zaakvoerder.
Patricia Robinne
Zaakvoerster communicatiebureau Idearté

De Grote Markt van Sint-Truiden wordt tijdens de EK-matchen van de Rode Duivels omgedoopt tot een groot ‘Café de Paris’. Ook daar is er een VIP-ruimte waar lokale ondernemers kunnen netwerken. Zaakvoerster Patricia Robinne van het plaatselijke communicatiebureau Idearté zal er tijdens de volgende twee Rode Duivels-matchen telkens een 40-tal klanten ontvangen, die een tricolore hoedje op het hoofd krijgen.

‘Er komen veel meer emoties los bij zo’n match dan bij een klassiek etentje’, weet ze van vorige keren. ‘De mensen gaan losser met elkaar om en ze pakken elkaar al eens vast. Ook ons personeel is welkom, waardoor het rechtstreeks in contact komt met de klant. Bij zakelijke diners blijft dat contact meestal beperkt tot de klant en de zaakvoerder.’

De Rode Duivels-matchen vormen een populaire aanleiding om aan teambuilding te doen, klinkt het ook bij andere ondernemingen. Het vastgoedbedrijf Jones Lang LaSalle greep België-Italië aan om een afterwork barbecue te organiseren voor personeel en zakenrelaties.

Soms komt alles per toeval samen. Peter Callant, stichter van Callant Verzekeringen, had het helemaal uitgekiend. Zijn bedrijf bestaat 25 jaar, hijzelf wordt binnenkort 50 en hun sterproduct Fietsomnium bestaat 10 jaar. Een drievoudige reden om komende zaterdag een bedrijfsfeest te houden in de tuinen van het hoofdkwartier, Domein De Cellen in Oostkamp. Maar toen kwam de loting voor het EK en rolde voor die namiddag de match België-Ierland uit de bus.

We hebben meteen beslist een groot scherm te plaatsen en de match te integreren in het feestprogramma. Want als je dat niet doet en je organiseert een evenement als de Rode Duivels spelen, zit je toch met een probleem. Dan komen de mensen gewoon niet af.
Filip Demyttenaere
Communicatiemanager Callant Verzekeringen

‘We hebben meteen beslist een groot scherm te plaatsen en de match te integreren in het feestprogramma’, zegt communicatiemanager Filip Demyttenaere. ‘Want als je dat niet doet en je organiseert een evenement als de Rode Duivels spelen, zit je toch met een probleem. Dan komen de mensen gewoon niet af.’ Het grote scherm deed gisteren al een eerste dienst voor een 200-tal genodigden tijdens België-Italië. Op het grote evenement komende zaterdag worden 600 mensen verwacht. ‘Het gaat om een familiefeest voor het personeel en we nodigen ook leveranciers en goede klanten uit’, zegt Demyttenaere.

Ook andere zakelijke evenementen passen de Rode Duivels in het schema. De autofederatie Febiac houdt haar algemene vergadering op 22 juni, met als afsluiter de match tegen Zweden op groot scherm. De zakenclub H2O (Halen en Herk-de-Stad) mikt diezelfde avond op 50 tot 60 ondernemers voor zijn grootschermevenement.

Het is de eerste keer dat we een bijeenkomst rond een voetbalwedstrijd organiseren. Het leek ons eens iets anders dan het traditionele bedrijfsbezoek.
Ingrid Nenczl
Voorzitster communicatiebureau Milk-shake

‘Het is de eerste keer dat we een bijeenkomst rond een voetbalwedstrijd organiseren. Het leek ons eens iets anders dan het traditionele bedrijfsbezoek. Voor onze groep zal het op zo’n kleinschalig evenement ook makkelijker praten zijn dan tussen de massa op een groot marktplein’, zegt voorzitster Ingrid Nenczl van het communicatiebureau Milk-shake.

Ze verwacht dat het networking-evenement evengoed vrouwen als mannen zal aantrekken. ‘Je ziet toch in de stadions dat de Rode Duivels ook een vrouwelijk publiek aanspreken.’

Net als wielerwedstrijden of muziekfestivals zijn voetbalevenementen ideaal om te netwerken en de werknemers dichter bij elkaar te brengen, besluiten de bedrijven. Voetbal heeft bij veel ondernemers nog een klein streepje voor, omdat het om prestaties van het collectief draait. ‘Net als voetbal is ondernemen een teamsport’, zo vat de zakenclub H2O het op haar website samen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud