Advertentie
interview

'De stad moet een tropisch woud worden'

©Vincent Callebaut Architectures

Hij tekende acht futuristische torens voor het Parijs van 2050 en in Taipei verrijst nu zijn eerste 'groene wolkenkrabber’. De wereld loopt storm voor de 37-jarige Belgische ‘eco-architect’ Vincent Callebaut. 'Mijn torens zijn helemaal géén science fiction.'

In ons land kent geen hond hem, maar internationaal is de 37-jarige Belgische architect Vincent Callebaut een ster in wording. In de Taiwanese hoofdstad Taipei verrijst zijn eerste ‘groene wolkenkrabber’, een project dat het haalde van kleppers als Norman Foster en Zaha Hadid. En als het van de Belg afhangt, domineren in 2050 acht ‘eco-torens’ de skyline van Parijs.

‘Het stadsbestuur vroeg mij onlangs om de hoogbouw van de toekomst te schetsen,’ vertelt Callebaut, terwijl hij de maquettes van zijn futuristische ontwerpen toont in zijn architectenbureau. Callebaut, geboren in La Louvière, is bijzonder begaan met de ontwikkelingen in Parijs, al vijftien jaar zijn tweede thuis. Hij runt er zijn tienkoppige architectenbureau in het hart van de stad, tussen het mythische kerkhof Père-Lachaise en de Place des Vosges.

©Vincent Callebaut Architectures
Bergtorens, Rue de Rivoli ©Vincent Callebaut Architectures
Bergtorens, Rue de Rivoli (vanop de Notre Dame) ©Vincent Callebaut Architectures
Brugtorens, Pont Aval en Pont Amont ©Vincent Callebaut Architectures
Mangrovetorens, Gare du Nord ©Vincent Callebaut Architectures
Boerderijkrabbers, Porte D'Aubervilles ©Vincent Callebaut Architectures
Bamboenesttorens, Ensemble Massena ©Vincent Callebaut Architectures
Antismogtorens, Petite Ceinture ©Vincent Callebaut Architectures
Bergtorens, Rue de Rivoli ©Vincent Callebaut Architectures
Fotosynthesetoren, Montparnasse ©Vincent Callebaut Architectures
Honingraatgebouwen, Porte Des Lilas ©Vincent Callebaut Architectures
Honingraatgebouwen, Porte Des Lilas ©Vincent Callebaut Architectures

‘Er moet hier echt dringend iets gebeuren,’, valt Callebaut met de deur in huis, ‘want Parijs werd een openluchtmuseum.’ Callebaut toont de ‘Mountain Tower’, één van zijn acht ontwerpen voor 2050. Op het ontwerp rusten glooiende ‘bergen’ van glas op de legendarische rue de Rivoli, in het historische hart van Parijs. ‘Die straat is twee eeuwen geleden aangelegd om de stad te vernieuwen. Maar sindsdien gebeurde er niks. We voorzien er kleine, middelgrote en grote appartementen, om de sociale mix recht te trekken en het woningaanbod te verdrievoudigen.'

'Al het glas dat je ziet, zijn zonnepanelen die het gebouw zelfvoorzienend in energie maken. De zonnestralen warmen het water op. Artificiële watervallen zorgen voor natuurlijke afkoeling in de zomer en warmen het gebouw op in de winter. We willen dat de stad van de toekomst een zelfvoorzienend ecosysteem wordt. Zoals een tropisch woud, dat zelf in zijn energie voorziet en zijn afval recycleert.’

Waarom is dat zo belangrijk?
Vincent Callebaut: ‘Het Parijse stadsbestuur berekende dat de temperatuur in de stad tegen 2050 met 2 graden stijgt. Ze wil daarom binnen 35 jaar de uitstoot van broeikasgassen met 75% terugdringen. De vraag rijst: hoe wapen je het huidige, ondoordringbare Parijs, volgebouwd uit steen en beton, tegen meer hittegolven en intensere regenperiodes? Daarom voorzien wij zoveel vegetatie op onze torens, omdat die voor een natuurlijke klimaatregeling zorgt.'

LILYPAD, niet uitgevoerd. Een drijvende stad in de vorm van een lelieblad, voor klimaatvluchtelingen, dakloos geworden door de stijgende zeespiegel. De stad is zo ontworpen dat ze volledig in haar energie- en voedselbehoeften kan voorzien en 50.000 klimaatvluchtelingen kan herbergen. ©VINCENT CALLEBAUT ARCHITECTURES - WWW.VINCENT.CALLEBAUT.ORG
Dragonfly, in New York City, nooit uitgevoerd. Een 700 meter hoge verticale boerderij in de vorm van een libellevleugel. De twee wolkenkrabbers zijn verbonden door een enorme serre, waar je ook groenten kan telen en dieren kan laten grazen. ©Vincent Callebaut Architectures
Tao-Zhu Garden, Taiwan, in aanbouw. In de Taiwanese hoofdstad verrijst Callebauts eerste ‘groene woontoren’. Met de 100 meter hoge Agora Tower versloeg de Belg kleppers als Norman Foster en Zaha Hadid. ©Vincent Callebaut Architectures
The Gate Residence, Egypte, in aanbouw. Met The Gate Residence ontwierp Callebaut een multifunctioneel complex in hartje Caïro. In 2019 moet het klaar zijn. Op 450.000 m2 komen 1.300 appartementen, kantoren en een shoppingcenter. ©Vincent Callebaut Architectures

'Elke toren is een verticaal park, met het uitpuilende groen en de hangende tuinen. De stad van morgen moet werken als een spons. De planten van de gebouwen filteren het regenwater, zodat het hergebruikt kan worden als sanitair water. Op de balkontuinen kan je fruit en groenten telen. We halen de natuur terug in de stad. Elke stadsbewoner wordt een beetje tuinier. En de gemeenschappelijke moestuinen op het dak zwengelen het sociaal contact aan.’

U sloopt ook de muren van de architectuur. U raadpleegt gretig uw wereldwijde netwerk van ingenieurs, chemici, biologen en materialenonderzoekers?
Callebaut: ‘Mijn torens zijn absoluut géén utopieën of science fiction, zoals velen het verkeerdelijk voorstellen. Omdat we altijd vertrekken vanuit bestaande of ontluikende technologie. De ‘Antismogtorens’, bijvoorbeeld, één van mijn acht Parijse ontwerpen, kunnen met hun gevels van titaniumdioxide perfect CO2 uit de lucht kunnen halen.'

'Ik beschouw mezelf als een ‘archibiotect’, op het kruispunt van architectuur, biologie en ict. Ik zie de stad van morgen als een intelligent ecosysteem. Informatie- en communicatietechnologie laten ons toe om de stad in zekere zin te dematerialiseren.'

'In de volgende jaren worden we meer sedentair. Ik kan mijn werf in Taiwan perfect volgen via de webcam. Ik hoef niet zo nodig om de haverklap in een vliegtuig te springen, wat m’n ecologisch bilan doet ontploffen.'

'Gebouwen worden meer en meer geconnecteerd, waardoor we ons energieverbruik veel beter kunnen monitoren en dus verminderen. Het surplus aan energie van het ene gebouw kan je perfect doorsluizen naar een ander. Steden worden zo levende metabolismen.

Lees morgen het volledige interview in uw weekendkrant

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud