Duitse autotol uitgesteld tot 2017

©RV

Belgische chauffeurs zullen ten vroegste in 2017 moeten betalen om de Duitse autosnelwegen te gebruiken. De invoering van de tol wordt vertraagd omdat de Europese Commissie een onderzoek start naar de rechtmatigheid van de maatregel.

Volgens Duitse media zal de Europese Commissie vandaag aankondigen dat ze een inbreukprocedure start om te kijken of de Duitse autotol ('Maut') verenigbaar is met het Europees recht.

Met de tol, in de praktijk een wegenvignet, wil Duitsland buitenlandse automobilisten laten betalen voor het gebruik van de Duitse snelwegen. Door de Maut zouden ook Belgische chauffeurs moeten betalen om door het buurland te rijden. De tarieven beginnen bij 10 euro voor 10 dagen.

Duitse chauffeurs krijgen de tol gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. Critici, waaronder de Commissie, hadden eerder al aangegeven dat de Duitse regering daardoor buitenlanders discrimineert.

'Met de opening van een inbreukprocedure remt de Europese Commissie de omzetting van de infrastructuurtol af', zegt de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) donderdag in de populaire krant Bild. 'We zullen een gerechtelijke beslissing afwachten'.

Als de Duitse regering de maatregel niet aanpast, wil de Commissie namelijk naar het Europees Gerechtshof in Luxemburg stappen. Door de beslissing van de Commissie is de geplande start van de tol in 2016 alleszins niet meer haalbaar.

De PKW-Maut is een prestigeproject van de Beierse christendemocraten (CSU), de partij van minster Dobrindt. 'Ik zal met Brussel een harde discussie voeren', kondigde de minister aan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud