Duitse sociaaldemocraten hakken in op Merkel

©REUTERS

De Duitse sociaaldemocraten zetten alles op alles om bondskanselier Merkel te onttronen. Nu duidelijk wordt dat hun verhaal de Duitsers niet begeestert, kiest kopman Peer Steinbrück voor een anticampagne.

Terwijl bondskanselier Angela Merkel tot midden augustus op haar vertrouwde vakantiestek in de Italiaanse Alpen vertoeft, heeft de sociaaldemocratische oppositiepartij SPD gisteren een groot offensief gelanceerd om haar van de macht te verdrijven. Over heel het land hangt de partij 8.000 grote verkiezingsaffiches op en voorman Peer Steinbrück doorkruist de komende weken de Bondsrepubliek met als doel zo veel mogelijk zieltjes te winnen in de aanloop naar de verkiezingen van zondag 22 september. ‘Als we onze achterban kunnen mobiliseren, kunnen we de verkiezingen winnen’, klinkt het optimistisch.

Met de actie schiet de SPD-verkiezingscampagne echt uit de startblokken. ‘Tot nu zaten we in het trainingskamp, vanaf morgen gaan we de straat op’, zei Steinbrück eergisteren zelfverzekerd. Hij begon zijn Duitslandtoer gisteren met een tripje naar de Beierse bossen. De campagne zelf zal wellicht iets woeliger verlopen dan een boswandeling, want zijn partij heeft heel wat achterstand op Merkels CDU goed te maken. De christendemocraten worden al een tijdje boven 40 procent gepeild, terwijl de sociaaldemocraten rond 25 procent blijven steken.

Lange tijd schrok de SPD ervoor terug om op Merkel in te hakken. De theorie luidde dat ze zo populair is dat een frontale aanval slecht zou vallen bij de kiezers. Die tactiek blijkt echter niet te werken, wijzen de peilingen uit. Op zeven weken voor de verkiezingen verandert de partij daarom van koers.

De sociaaldemocraten vallen Merkel met enkele affiches frontaal aan. Zo is er een poster met een foto van de bondskanselier en de impopulaire liberale vicekanselier, Philipp Rösler, met als retorisch onderschrift ‘de beste regering sinds de Duitse eenmaking?’ De slogan verwijst naar een eerdere uitspraak van Merkel, die haar ploeg zo omschreef. Dat verwonderde velen, want het is een publiek geheim dat het niet echt botert tussen de christendemocraten en de liberalen.

Ook klinkt Steinbrücks discours agressiever. Het beleid van de zwartgele regeringscoalitie noemt hij ‘lege flessen met mooie etiketten’. Voorts hekelt de linkse kopman ook Merkels rol in het NSA-spionage-schandaal, waarbij de Duitse inlichtingendiensten Amerikaanse spionnen geholpen zouden hebben. Hij verwijt haar ‘alarmerende onwetendheid en hulpeloosheid’ en zette haar smalend weg als het schoothondje van de Amerikanen, die de goede relaties met de VS niet op de helling wil zetten.

Opvallend is evenwel dat de SPD het gezicht van Steinbrück niet uitspeelt op de campagneposters, iets wat de CDU met haar kopvrouw ongetwijfeld wel zal doen. Het weekblad Der Spiegel kopte op zijn website ‘De onzichtbare kandidaat’. ‘Schaamt de SPD zich voor haar boegbeeld?’, klonk het. De sociaaldemocraten ontkennen. ‘Er is geen enkele reden om Steinbrück te verstoppen.’

Al stelt de partij wel dat ze geen presidentiële campagne wil, maar een ideeënstrijd. Dat lukt vooralsnog niet, vooral door Merkels tactiek. Ze is aan de haal gegaan met enkele typisch sociale thema’s, waardoor Steinbrück het moeilijk heeft om zich van haar te onderscheiden. Zo pleit de CDU, net zoals de SPD, voor een minimumloon, een betere kinderopvang, lagere huurprijzen en een Europese aanpak van de jeugdwerkloosheid.

De christendemocraten lijken erin te slagen om van de verkiezingen een populariteitspoll te maken, waarbij Steinbrück te pletter dreigt te storten op de populaire Merkel. Meer dan 60 procent van de Duitsers geeft aan op haar te stemmen, mocht de kanselier rechtstreeks verkozen worden. Steinbrück kan op nog geen 30 procent rekenen. Al krijgt de sociaaldemocraat de komende twee weken een uitgelezen kans om het tij te keren, want Merkel trapt haar campagne pas op 14 augustus af.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud