Advertentie
Advertentie

‘Engeland? Daar moet je heen!'

Helen ontvluchtte Eritrea en runt nu een kapperszaak in Londen. ©Ingrid Cobben

Waarom willen vele duizenden met alle mogelijke middelen en risico’s voor hun eigen leven naar het Verenigd Koninkrijk vluchten? Druk gedeelde succesverhalen zijn een deel van de verklaring.

Vorig jaar kwamen 641.000 migranten naar het Verenigd Koninkrijk. Daarvan kwamen er 290.000 van buiten de EU. Een stijging van bijna 20 procent ten opzichte van 2013. Hoeveel vluchtelingen er illegaal het Kanaal over weten te steken is moeilijk te zeggen. De Britse douane schat dat ze het afgelopen jaar zo’n 39.000 immigranten heeft tegengehouden. Een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De Britse organisatie MigrationWatch denkt dat er zo’n 1,1 miljoen immigranten illegaal in het Verenigd Koninkrijk leven. Daarvan leeft 70 procent vermoedelijk in Londen.

Een deel van het antwoord waarom het Verenigd Koninkrijk zo’n magneet is voor gelukzoekers, ligt bij degenen die hen voorgingen. Immigranten die het vooral in Londen wisten te maken. Helen Gebremeskel (40) is er één van. Ze runt nu een glimmende kapperszaak waar je de hele wereld tegenkomt. In haar salon zitten vrouwen uit Kameroen en Soedan naast een Britse dertiger.

Mensen schetsen op sociale media graag een rooskleurig beeld van de werkelijkheid. De familie thuis denkt dan natuurlijk dat het Verenigd Koninkrijk the place to be is.
heaven crawley
onderzoekster immigratiestromen

Helen komt uit Eritrea en ontvluchtte de burgeroorlog ruim tien jaar geleden, hopend op een beter leven in Europa. ‘Ik was eerst in Frankrijk, maar daar vond ik het heel moeilijk. Ik voelde me gediscrimineerd. Terwijl in Londen je afkomst geen verschil maakt, dit is een stad voor iedereen’, ervaart ze.

Het is een geluid dat veel succesvolle vluchtelingen in Londen beamen. De Soedanese Fatima (70) ontvluchtte 20 jaar geleden ook een burgeroorlog, samen met haar man. Omdat ze al Engels spraken, hoopten ze in het Verenigd Koninkrijk opnieuw te kunnen beginnen. Dat pakte goed uit. ‘Mijn man kon redelijk snel als dokter aan de slag en we werden direct opgenomen in de gemeenschap van andere gevluchte Soedanezen in Londen.’

In het Verenigd Koninkrijk werd vorig jaar 38 procent van de asielaanvragen goedgekeurd. Ter vergelijking: in Frankrijk is dat circa 22 procent, in België 59 procent, in Nederland 67 procent.

Wie erkend wordt kan in België meteen werken, in Nederland mag dat na een half jaar, in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk pas na een jaar verblijf in het land.

Succesverhalen gaan van mond tot mond de wereld rond, erkent ook professor Heaven Crawley van de universiteit van Coventry. Ze doet al jaren onderzoek naar de immigratiestromen in Europa. Toch wijzen de statistieken niet uit dat het leven in het Verenigd Koninkrijk beter is voor een vluchteling dan elders in West-Europa. ‘Vluchtelingen weten vaak heel weinig over Europa. Maar vanwege de Britse koloniale geschiedenis kennen velen wel het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast spreken ze vaak de taal, dat maakt integreren veel makkelijker’, zegt Crawley.

Ook de sociale media helpen een handje. Immigranten willen via Facebook maar al te graag laten zien hoe goed ze het in hun nieuwe thuisland hebben. ‘Ze schetsen op sociale media graag een rooskleurig beeld van de werkelijkheid. De familie in het thuisland denkt dan natuurlijk dat het Verenigd Koninkrijk the place to be is. ‘Dáár moet je dus heen voor een betere toekomst’, denken ze.’

Een groep vluchtelingen wachten hun kans af bij de spoorweg die naar de Kanaaltunnel leidt. ©AFP
Een agent staat machteloos toe te kijken wanneer een groep vluchtelingen de Eurotunnel-terminal bestormt. ©AFP
Een groep migranten lopen voorbij een politieblokkade naar de terminal van Eurotunnel. ©AFP
Een agent staat bij een groep vluchtelingen die de terminal van Eurotunnel willen bereiken. ©AFP
Migranten lopen over de treinsporen, op weg naar de Kanaaltunnel. ©REUTERS
Agenten houden migranten tegen die de terminal van Eurotunnel willen bereiken. ©EPA
Vluchtelingen springen over een hek aan de spoorweg. ©EPA
Migranten praten met een vrachtwagenchauffeur die naar de terminal van Eurotunnel rijdt. ©AFP
Een Afghaanse vlag wappert boven het kamp in Calais waar honderden vluchtelingen verblijven. ©AFP
Het kamp is ook voorzien van een kerk. ©AFP
Pas aangekomen vluchtelingen bouwen een hut aan de rand van het kamp. ©AFP
Aan de andere kant van het Kanaal, op de M20 in Kent, stonden donderdag vrachtwagens stil door de grote vertragingen aan de tunnel. ©EPA

Daarnaast spelen volgens Crawley de mensensmokkelaars een heel kwalijke rol. Zij houden veel gelukzoekers voor dat je op het Britse eiland het makkelijkst aan een verblijfsvergunning kan komen en als illegaal eenvoudig onopgemerkt kan blijven. ‘Terwijl dat niet per se waar is. Maar een mensenhandelaar kan veel meer verdienen aan iemand die naar Londen wil dan aan iemand die naar Italië wil. Vooral vanwege de extra grenscontroles bij Calais, vragen ze een hogere prijs. Dus schilderen ze het Verenigd Koninkrijk af als ideale bestemming. Immigranten hebben de kennis niet om te weten of dat klopt, maar dat maakt die smokkelaars niks uit.’

Ook kapster Helen kent de verhalen van de smokkelaars. Zelf kwam ze op eigen kracht naar Londen, met de financiële hulp van haar familie die voor haar een vliegticket betaalde. ‘Veel vluchtelingen die hun lot in de handen van smokkelaars leggen hebben geen idee aan wat voor reis ze beginnen. Het enige wat ze willen is een plek waar het veilig is.’

Symbolen die veranderen

De Eurotunnel tussen Frankrijk en Engeland stond lang symbool voor de Europese verbondenheid en inventiviteit. Maar niet alle symbolen hebben een eeuwigheidswaarde. De Eurotunnel staat nu steeds meer voor een eindeloze vluchtelingenstroom. Asielzoekers die kost wat kost het Verenigd Koninkrijk willen bereiken op zoek naar een beter leven. Alle manieren om het Kanaal over te steken zijn goed, zelfs als dat ten koste van het eigen leven gaat.

Het Europese antwoord op deze radeloosheid blijft ontstellend zwak. Hogere hekken en meer politie zal de vluchtelingenstroom niet indijken. Als er geen gecoördineerd beleid komt, zal de Eurotunnel een slagveld blijven. Wat ooit het symbool was van een verenigd Europa wordt dan het symbool van politieke onmacht. Een pasklaar antwoord is er wellicht niet, maar op dit moment ontbreekt zelfs het begin van een oplossing.

Jean Vanempten, senior writer

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud