EU bedreigt Trump met taksen op ketchup en helikopters

Europees Commissaris voor Handel Cecilia Malmström. ©ISOPIX

De Europese Commissie publiceert een lijst van Amerikaanse producten, goed voor 20 miljard dollar, waarop invoerheffingen kunnen komen.

Al bijna vijftien jaar voeren Europa en de VS een handelsoorlog over subsidies aan de luchtvaartindustrie. Europa stapte naar de Wereldhandelsorganisatie (WHO) met de vraag de Amerikaanse steun aan de vliegtuigbouwer Boeing te veroordelen. Washington vocht dan weer de Europese subsidies voor Airbus aan. Beide partijen streken de voorbije jaren een gedeeltelijke overwinning op.

Arrest

Op 11 april velde de Wereldhandelsorganisatie een definitief oordeel over de steun aan Boeing in het voordeel van de Europeanen. Het beroepshof van de WHO, het hoogste orgaan bij de multilaterale organisatie, bevestigde dat de VS onvoldoende ondernamen om zich te voegen naar de subsidieregels van de WHO. Integendeel zelfs, de illegale subsidiestroom duurde voort.

De WHO-rechters wijzen met de vinger naar Amerikaanse belastingprogramma's, fiscale vrijstellingen en contracten met de ruimtevaartorganisatie NASA en het ministerie van Defensie. Bovendien zeggen de rechters dat die Amerikaanse subsidies schade berokkenen aan de Europese concurrent Airbus.

We moeten een gelijk speelveld voor onze industrie blijven verdedigen.
Cecilia Malmström
Europees Commissaris voor Handel

Zo'n arrest houdt in dat Europa de geleden schade mag compenseren met extra invoerheffingen. De Europese Commissie publiceerde woensdag een voorlopige lijst van Amerikaanse producten, samen goed voor 20 miljard dollar. 'We moeten een gelijk speelveld voor onze industrie blijven verdedigen', beklemtoont Europees Commissaris voor Handel Cecilia Malmström.

Tegensancties

De Europese heffingen zullen hoogstens 12 miljard dollar bedragen. De lijst wordt eind mei goedgekeurd door de lidstaten. Zoals vaak met dit soort sancties bevat de lijst een breed gamma van gevoelige producten voor de VS, van ketchup en citrusvruchten tot tractoren, handtassen, reiskoffers, vliegtuigen en helikopters.

Dit is geen verhaal van oog om oog, tand om tand. We hopen dit met dialoog op te lossen.
Cecilia Malmström
Europees Commissaris voor Handel

De Europese sancties zijn niet voor direct. Het is aan de Wereldhandelsorganisatie om de precieze omvang van de tegenmaatregelen vast te leggen en groen licht te geven. Bovendien blijft Washington het handelsconflict rond de luchtvaartsubsidies oppoken. De Verenigde Staten brachten vorige week al een batterij invoerheffingen van 11,2 miljard dollar op Europese producten in stelling. Op de Amerikaanse lijst staan onder meer skipakken, mosselen, vis, fruit, yoghurt, wijn, truien, tapijten, keukengerei en helikopters.

Staal en auto's

De Amerikaanse president Donald Trump staat achter de sancties. Maar ook hij wacht op een fiat van de WHO om de invoerrechten uit te vaardigen. Dat is een belangrijke wending. Tot nog toe vaardigde Trump al invoertarieven af op staal en aluminium, maar hij riep daarvoor reden van 'nationale veiligheid' in. Europa stapte intussen met een groep andere landen naar de WHO omdat die invoerheffingen niet kunnen verantwoord worden op basis van nationale veiligheid. Europa trof voor 2,8 miljard dollar aan tegenmaatregelen, onder meer door invoerheffingen op fruitsap en Harley Davidsons.  

Daarnaast is nog altijd niet duidelijk of Trump zijn dreigement hard maakt om invoerrechten te heffen op Europese wagens - ook voor de nationale veiligheid. Ook in dit geval heeft Europa een lijst van represailles klaar. Die zouden ook ongeveer 10 miljard euro belopen.

Malmström hoopt wel dat wederzijdse vergeldingsmaatregelen vermeden kunnen worden en dat de dialoog het haalt. 'Dit is geen verhaal van oog om oog, tand om tand,' zegt ze. 'We moeten tegenmaatregelen in stelling brengen voor het geval er geen oplossing wordt bereikt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud