Europa geeft fiat voor staatssteun aan Brussels Airlines

De Europese Commissie heeft vrijdag groen licht gegeven aan de Belgische staatssteun voor Brussels Airlines. ©BELGA

De Belgische overheid kan de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines 290 miljoen euro toestoppen. De Europese Commissie heeft de noodsteun goedgekeurd.

De federale overheid mag de geldkraan voor Brussels Airlines definitief opendraaien. Dat is vrijdagmiddag duidelijk geworden. In een mededeling maakte de Europese Commissie bekend geen bezwaren te hebben tegen de noodsteun.

Na maandenlange en moeilijke onderhandelingen waren de federale regering, Brussels Airlines en het Duitse moederconcern Lufthansa eind vorige maand tot een akkoord gekomen over de noodhulp. De overheid verklaarde zich bereid Brussels Airlines 290 miljoen euro toe te stoppen.

Lening

In de eerste plaats zou de dochter van Lufthansa kunnen rekenen op een voor zes jaar toegekende lening van 287,1 miljoen euro. Die kan op verzoek opgenomen worden in schijven van minimaal 30 miljoen euro. Daarnaast komt er een kapitaalinjectie van 2,9 miljoen euro in de vorm van winstaandelen.

Met dit steunpakket van 290 miljoen euro zal België de SN-groep, waartoe Brussels Airlines behoort, de liquiditeit verstrekken die dringend nodig is om de gevolgen van de huidige crisis het hoofd te bieden.
Margrethe Vestager
Vicevoorzitter Europese Commissie

De staatssteun bleek nodig om de Belgische luchtvaarttrots door de turbulente coronatijden te loodsen. De pandemie trof Brussels Airlines, net zoals veel van zijn concurrenten, erg zwaar.

Wekenlang bleef een groot deel van de vloot dit voorjaar noodgedwongen aan de grond omdat overheden wereldwijd hun land op slot gooiden in een poging de verspreiding van het longvirus tegen te gaan. Sinds de Europese grenzen half juni weer opengingen, vertrekken weer meer vluchten vanop de hub in Zaventem, maar Brussels Airlines zit nog ver onder zijn maximumcapaciteit.

Belastingbetaler

'Brussels Airlines heeft aanzienlijke verliezen geleden door de reisbeperkingen die België en andere regeringen moesten opleggen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Met dit steunpakket van 290
miljoen euro zal België de SN-groep, waartoe Brussels Airlines behoort, de liquiditeit verstrekken die dringend nodig is om de gevolgen van de huidige crisis het hoofd te bieden', stelde Margrethe Vestager, de eurocommissaris voor Mededingingsbeleid, vrijdag.

290 miljoen euro
staatssteun
De overheid verklaarde zich bereid Brussels Airlines 290 miljoen euro toe te stoppen.

'Tegelijkertijd wordt België voldoende vergoed voor het risico dat de belastingbetaler draagt, en zijn er aan de steun voorwaarden gekoppeld om verstoringen van de concurrentie te beperken', ging de vicevoorzitter van de Europese Commissie voort.

In ruil voor de Belgische noodhulp moest Lufthansa beloven het merk Brussels Airlines te behouden. Aan de rol van de luchtvaartmaatschappij als hub carrier mag ook niet worden getornd. Voorts blijft het hoofdkwartier in de Belgische hoofdstad gevestigd. Ten slotte moet de Belgische staatssteun binnen Brussels Airlines blijven. Of anders gezegd: het geld mag niet doorstromen naar Lufthansa of een van haar andere dochters.

Welvaart

Federaal minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) reageerde vrijdag verheugd op de beslissing van de Europese Commissie. 'Met deze goedkeuring is een van de laatste klippen genomen om Brussels Airlines een doorstart te laten maken. Dit is belangrijk nieuws voor de medewerkers en de duizenden gezinnen van wie iemand in of rond onze nationale luchthaven werkt. Brussels Airport is het op een na belangrijkste economische kruispunt van ons land. Het verzekert heel wat welvaart.'

Met de goedkeuring van de Europese Commissie is een van de laatste klippen genomen om Brussels Airlines een doorstart te laten maken.
Alexander De Croo
Federaal minister van Financiën

Volgens De Croo zal de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) Brussels Airlines de lening een van de volgende dagen toekennen. De Belgische steun maakt deel uit van een ruimer steunpakket dat door Duitsland toegekend is aan het Lufthansa-concern. Lufthansa pompt ook nog eens 170 miljoen euro in de dochtermaatschappij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud