Europa opent diepgaand onderzoek naar Amazon

EU-commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager opent een diepgaand onderzoek naar de handelspraktijken van Amazon. ©REUTERS

De Europese Commissie gaat na of de Amerikaanse webwinkelgigant verkoopgegevens van onafhankelijke retailers misbruikt heeft.

Amazon liep al langer in het vizier van de Europese Commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. Die had vorig jaar al een vooronderzoek geopend naar de praktijken van de Amerikaanse reus.

Die verkoopt online niet alleen producten als retailer. Onafhankelijke concurrenten kunnen de website van Amazon ook gebruiken om hun goederen rechtstreeks bij de consumenten te krijgen. 

Marktplatform

Het Amerikaanse bedrijf verzamelt voortdurend data rond de activiteit die op zijn marktplatform plaatsvindt. Tijdens het vooronderzoek ontstond bij de Europese Commissie het vermoeden dat Amazon die gegevens mogelijk misbruikt heeft.

3
keer onderzoek EU
Het is de derde keer dat Brussel zijn pijlen op Amazon richt.

'Europeanen shoppen steeds meer online. De e-commerce heeft de concurrentie onder retailers enorm aangewakkerd en leidde tot een groter aanbod en interessantere prijzen voor consumenten. We moeten garanderen dat grote onlineplatforms die voordelen niet in de kiem smoren met concurrentieverstorend gedrag', stelde Vestager woensdag.

'Daarom heb ik besloten de handelspraktijken van Amazon en zijn duale rol als marktplatform en retailer onder de loep te nemen om na te gaan of het bedrijf de Europese concurrentieregels respecteert', voegde de Deense eraan toe.

Winkelwagentje

Tijdens het diepgaand onderzoek gaat de Commissie de standaardovereenkomsten tussen Amazon en de verkopers op zijn marktplatform bestuderen. Die geven de Amerikaanse gigant immers de toelating data van derde partijen te analyseren en te gebruiken.

De e-commerce heeft de concurrentie onder retailers enorm aangewakkerd en leidde tot een groter aanbod en interessantere prijzen voor consumenten. We moeten garanderen dat grote onlineplatforms die voordelen niet in de kiem smoren met concurrentieverstorend gedrag.
Margrethe Vestager
EU-commissaris voor Mededinging

'We gaan na of Amazon de concurrentie verstoort door de data van zijn marktplatform te gebruiken en hoe het dat doet', klonk het woensdag in Brussel. De Amerikaanse webwinkel kan uit het 'winkelwagentje' waar klanten direct hun onlineaankopen in stoppen, bijvoorbeeld informatie over populaire producten distilleren of welke doelgroepen wat voor producten kopen.

Het is de derde keer dat Brussel zijn pijlen op Amazon richt. Luxemburg moest eerder 250 miljoen euro terugvorderen van de webwinkelreus vanwege een onrechtmatige belastingdeal uit 2003. Er loopt nog een beroepszaak. In een mededingingszaak over e-books in 2016 kreeg de retailer uiteindelijk geen boete.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect