Europa wil digitale grenzen opengooien

©ANP XTRA

De Europese Commissie heeft grootse plannen om op termijn de digitale muren tussen de lidstaten te slopen. Maar tegelijk wil voorzitter Juncker ook bekijken of techreuzen als Google, Facebook en Amazon niet nog sterker gereguleerd moeten worden.

Terwijl de fysieke Europese grenzen al jaren zijn weggevaagd, blijft het digitale Europa nog een verzameling van gesloten eenheden. In een filmpje op internet vertelt Jean-Claude Juncker wat het probleem precies is.

‘Je kan  nu van Tallinn tot in Turijn rijden zonder je paspoort te moeten tonen’, zegt de Commissievoorzitter. ‘Maar je favoriete televisieprogramma’s kan je niet meer streamen zodra je de grens bent overgestoken. Je betaalt ook nog steeds meer als je iets online wil bestellen uit een buurland.’

Je kunt nu van Tallinn tot in Turijn rijden zonder je paspoort te moeten tonen. Maar je favoriete televisieprogramma’s kan je niet meer streamen eenmaal je de grens bent overgestoken.
Jean-Claude Juncker
Voorzitter Europese Commissie

Volgens Juncker maakt die drempel het moeilijk voor kleinere start-ups om van de grond te komen. Woensdag heeft zijn Commissie daarom grootschalige plannen voorgesteld die de Europese digitale markt radicaal moeten hervormen. Het uiteindelijke doel is de digitale muren tussen de lidstaten volledig neer te halen.

Online shoppen over grens

In totaal gaat het om 16 actiepunten. De bevoegde eurocommissaris, de Est Andrus Ansip, wil daar tegen het einde van volgend jaar werk van maken. Online shoppen over de grens moet bijvoorbeeld veel gemakkelijker worden. De nationale voorwaarden moeten op elkaar worden afgestemd.

Ook aan ‘geoblocking’ - waarbij bepaalde content enkel in bepaalde landen te zien is - moet een einde worden gemaakt. En de praktijk waarbij consumenten op een nationale versie van een verkoopsite terechtkomen met aangepaste prijzen, moet verdwijnen.

©AFP

Samen met die maatregelen gaat Europa het mededingingsrecht voor e-commerce bekijken. In de praktijk komt het erop neer dat de commissie onderzoekt of de grote techreuzen - denk aan Google, Facebook en Amazon - eerlijke concurrentie op de Europese markt nog wel mogelijk maken.

De strijd tegen Google en co. is niet nieuw. Vorige maand nog kondigde de Europees commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager aan dat ze een onderzoek opent naar Google. Het bedrijf zou de vrije concurrentie in Europa verstoren. De Amerikaanse president Barack Obama vroeg zich openlijk af of de hele zaak niet sterk naar protectionisme ruikt.

415 miljard extra

Of de nieuwe plannen van de Commissie kans maken op slagen, moet in de loop van volgend jaar duidelijk worden. Dat het geen gemakkelijk opdracht wordt, blijkt nu al uit de affaire rond de roamingkosten. Het plan van voormalig eurocommissaris Nelie Kroes om die kosten af te schaffen, werd door de Europese hoofdsteden teruggefloten. Ze vrezen dat nationale operatoren inkomsten zullen verliezen.

Juncker gelooft dat een eengemaakte digitale markt de Europese digitale economie een serieuze duw in de rug kan geven. De achterstand op de VS moet zo ook kleiner worden. De Commissie hoopt met de ingrepen op termijn het Europese bbp met 415 miljard euro aan te dikken en ‘honderdduizenden’ nieuwe jobs te creëren.

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud