Europa ziet grotere rol voor Antwerpen en Zeebrugge na brexit

De Europese Commissie wil vermijden dat Ierse exporteurs gehinderd worden door een passage bij de Britse douane. Daarom plant ze een rechtstreekse verbinding tussen de havens van Dublin en Cork en die van Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam. ©Ans Brys

Als het van de Europese Commissie afhangt, krijgen de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en van Rotterdam in Nederland, na de brexit een bijzondere rol toegekend in de verdere ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnetwerk. Frankrijk is not amused.

Via zogenaamde 'corridors' wil Europa de uitbouw van grensoverschrijdende trajecten mogelijk maken die de handelsstromen tussen de landen van de Europese Unie moeten faciliteren.

Een van de trajecten is de NMZ-corridor (Noordzee-Middellandse Zee), die Ierland en het Verenigd Koninkrijk met de Benelux en Frankrijk verbindt. Havens en andere transportinfrastructuur die op het traject liggen, hebben een grote kans op Europese subsidies om hun ontwikkeling te financieren.

De Commissie wil vermijden dat Ierse exporteurs gehinderd worden door een passage bij de Britse douane en plant een rechtstreekse verbinding tussen de havens van Dublin en Cork en die van Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam.

Om na de brexit de handelsstromen tussen Ierland en het Europese continent te verzekeren, stelt de Europese Commissie voor om de NMZ-corridor aan te passen.

Nu worden Ierse producten via de Ierse Zee naar Groot-Brittannië gebracht, om vervolgens over land naar de haven van Dover te worden vervoerd, waarna ze met de trein of de boot in Calais op het vasteland aankomen.

Omdat Groot-Brittannië na de brexit geen deel meer kan uitmaken van de corridor en de Commissie wil vermijden dat Ierse exporteurs gehinderd worden door een passage bij de Britse douane, wil ze een rechtstreekse verbinding aanleggen tussen de havens van Dublin en Cork en die van Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam.

'Onaanvaardbaar'

Het Commissievoorstel, dat op 1 augustus officieel werd aangenomen en nog moet worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten, botst echter op stevig Frans verzet. Minister van Transport Elisabeth Borne liet in een brief aan de Commissie weten dat het 'onaanvaardbaar' is dat de Franse havens genegeerd worden.

De Commissie brengt daar tegenin dat ze de bestaande verbindingen wil uitbouwen en dat er nu eenmaal geen regelmatige transporten gebeuren tussen de Ierse havens en de havens van bijvoorbeeld Cherbourg en Roscoff.

Alle betrokken partijen en geïnteresseerden kunnen nog tot eind september feedback geven op het Commissievoorstel. Het is de bedoeling dat alle ontvangen documenten gebruikt worden in de politieke discussie de komende maanden. Die belooft in ieder geval pittig te worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content