Europese Commissie opent onderzoek naar Marketplace van Facebook
De Europese Commissie onderzoekt of Facebook met zijn onlinemarktplaats Marketplace de concurrentie ondermijnt. Dat schrijven de Britse zakenkrant Financial Times en het persbureau Reuters.
De Europese Commissie opent over enkele dagen een formeel onderzoek tegen Facebook, vernam de Britse zakenkrant Financial Times van meerdere bronnen. Het onderwerp is of Facebook de concurrentie in advertenties ondermijnt met zijn platform Marketplace. Op die onlinemarktplaats kunnen Facebook-gebruikers spullen (ver)kopen.
De Europese Commissie zou volgens FT al drie keer een reeks vragen bezorgd hebben aan Facebook en zijn concurrenten. De Commissie wil weten of de internetreus van topman Mark Zuckerberg de zoekertjesmarkt verstoort door de diensten van Marketplace gratis aan te bieden aan zijn 2 miljard gebruikers. Facebook richtte het platform in 2016 op.
Volgens Reuters lag Marketplace al in 2019 in het vizier van de Europese Commissie. Het Amerikaanse socialemediabedrijf zou misbruik hebben gemaakt van zijn machtspositie om Marketplace te promoten, waardoor het concurrenten op de advertentiemarkt zou benadelen. 1 miljard Facebook-gebruikers zijn actief op Marketplace. Door de aanprijzingen van het bedrijf kiezen ze mogelijk eerder voor die dienst dan voor concurrenten als eBay of 2dehands.
Facebook is tot dusver het enige Amerikaanse bigtechbedrijf dat ontsnapt is aan een formeel antitrustonderzoek. De Europese Unie voerde eerder al onderzoeken naar Microsoft, Amazon, Apple en Google. De Europese Commissie wil het bericht van Financial Times voorlopig niet bevestigen.
Minimum
'Dat Europa een onderzoek zou openen, is het absolute minimum', zegt retailspecialist Jorg Snoeck, de uitgever van de vakpublicatie RetailDetail. 'Op zijn Marketplace doet Facebook wat alle bigtechbedrijven doen: hun gigantische bereik omzetten in winstgevende businessmodellen. Dat is logisch vanuit hun optiek, maar kleinhandelaars en retailers kunnen daar niet tegen op. Big tech kent ons dankzij datamining bijna beter dan we onszelf kennen, terwijl die kleinere spelers omzichtig alle GDPR-regels volgen. Dat is alsof je met een waterpistool naar de oorlog trekt.'
Europa stelt zich feller op tegen big tech omdat het in tegenstelling tot de VS of Azië amper grote spelers heeft. 'Er is Zalando, maar dat is klein bier tegenover Google, Amazon, Alibaba of Apple', zegt Snoeck. 'Het leeuwendeel van de onlineaankopen verloopt via die bedrijven. Je kan winkeliers wijsmaken dat ze met een webshop moeten komen, maar dat heeft weinig zin.'
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 Wie betoogt voor de kinderen die de pensioensneeuwbal mogen vangen?
- 3 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 4 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 5 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit