Advertentie

Europese Commissie opent onderzoek naar Marketplace van Facebook

©AFP

De Europese Commissie onderzoekt of Facebook met zijn onlinemarktplaats Marketplace de concurrentie ondermijnt. Dat schrijven de Britse zakenkrant Financial Times en het persbureau Reuters.

De Europese Commissie opent over enkele dagen een formeel onderzoek tegen Facebook, vernam de Britse zakenkrant Financial Times van meerdere bronnen. Het onderwerp is of Facebook de concurrentie in advertenties ondermijnt met zijn platform Marketplace. Op die onlinemarktplaats kunnen Facebook-gebruikers spullen (ver)kopen.

2 miljard
gebruikers
Facebook biedt zijn onlinemarktplaats gratis aan aan zijn 2 miljard gebruikers.

Advertentie

De Europese Commissie zou volgens FT al drie keer een reeks vragen bezorgd hebben aan Facebook en zijn concurrenten. De Commissie wil weten of de internetreus van topman Mark Zuckerberg de zoekertjesmarkt verstoort door de diensten van Marketplace gratis aan te bieden aan zijn 2 miljard gebruikers. Facebook richtte het platform in 2016 op.

Volgens Reuters lag Marketplace al in 2019 in het vizier van de Europese Commissie. Het Amerikaanse socialemediabedrijf zou misbruik hebben gemaakt van zijn machtspositie om Marketplace te promoten, waardoor het concurrenten op de advertentiemarkt zou benadelen. 1 miljard Facebook-gebruikers zijn actief op Marketplace. Door de aanprijzingen van het bedrijf kiezen ze mogelijk eerder voor die dienst dan voor concurrenten als eBay of 2dehands.

Facebook is tot dusver het enige Amerikaanse bigtechbedrijf dat ontsnapt is aan een formeel antitrustonderzoek. De Europese Unie voerde eerder al onderzoeken naar Microsoft, Amazon, Apple en Google. De Europese Commissie wil het bericht van Financial Times voorlopig niet bevestigen.

Minimum

'Dat Europa een onderzoek zou openen, is het absolute minimum', zegt retailspecialist Jorg Snoeck, de uitgever van de vakpublicatie RetailDetail. 'Op zijn Marketplace doet Facebook wat alle bigtechbedrijven doen: hun gigantische bereik omzetten in winstgevende businessmodellen. Dat is logisch vanuit hun optiek, maar kleinhandelaars en retailers kunnen daar niet tegen op. Big tech kent ons dankzij datamining bijna beter dan we onszelf kennen, terwijl die kleinere spelers omzichtig alle GDPR-regels volgen. Dat is alsof je met een waterpistool naar de oorlog trekt.'

Europa stelt zich feller op tegen big tech omdat het in tegenstelling tot de VS of Azië amper grote spelers heeft. 'Er is Zalando, maar dat is klein bier tegenover Google, Amazon, Alibaba of Apple', zegt Snoeck. 'Het leeuwendeel van de onlineaankopen verloopt via die bedrijven. Je kan winkeliers wijsmaken dat ze met een webshop moeten komen, maar dat heeft weinig zin.'

Advertentie

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De topman van de NAVO, Mark Rutte, maakte dinsdag bekend dat de alliantie drones, schepen en vliegtuigen gaat inzetten voor patrouilles in de Baltische Zee.
NAVO bouwt defensie tegen sabotage in Baltische Zee op
De NAVO schroeft haar inspanningen op om de onderzeese kabels in de Baltische Zee beter te beschermen tegen sabotageacties. Met de ontplooiing van een vloot zeedrones, schepen en vliegtuigen hoopt de westerse alliantie staten als Rusland en China af te schrikken.
Gesponsorde inhoud