Europese Commissie wil betaal-tv voor iedereen

Disney is een van de bedrijven die een deal sloot met Sky TV in het VK die het onmogelijk maakt de content in de andere lidstaten te bekijken. ©© Imaginechina/Corbis

Eurocommissaris Vestager pikt het niet langer dat betaal-tv stopt aan de grenzen van een lidstaat. Door klacht neer te leggen tegen een contract tussen het Britse Sky TV en zes grote hollywoodstudio’s gooit ze de kwestie op tafel.

Een Brit die betaalt voor Sky TV kan van die diensten geen gebruik maken wanneer hij even buiten het Verenigd Koninkrijk verblijft. En een anglofiele Fransman die geïnteresseerd in de series die Sky TV aanbiedt, heeft helemaal geen mogelijkheid om die via internet of satelliet in zijn thuisland te bekijken.

Daar moet een einde aan komen, maakte eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager gisteren duidelijk. Opmerkelijk is dat daarbij zes Amerikaanse filmbedrijven worden geviseerd, samen met Sky TV.

Onder meer Disney en Warner Brothers hebben overeenkomsten gesloten met de Britse betaalzender die het onmogelijk maken om hun programma’s en films buiten het VK en Ierland te bekijken. Zo houden ze het lidstaat-per-lidstaat-systeem mee in stand. De Amerikaanse studio’s kunnen immers meer geld opstrijken wanneer ze land per land uitzendrechten aanrekenen.

Vestager vindt het frustrerend dat ze haar favoriete Deense reeks niet kan bekijken wanneer ze niet in haar thuisland verblijft. ©BELGA

‘Maar Europese consumenten moeten betaal-tv kunnen kijken eender waar ze wonen of reizen binnen de Europese Unie’, zei Vestager. Eerder uitte de Deense al een persoonlijke frustratie dat ze haar favoriete televisiereeks uit haar thuisland niet kan volgens wanneer ze voor het werk in Brussel verblijft.

Woordvoerder Ricardo Cardoso zei aan het blad Politico dat de Commissie Sky al eerste heeft aangepakt vanwege zijn grootte, en ook omdat het bij die zender gaat om populaire Engelstalige content. Veel andere Europeanen zijn daar ook in geïnteresseerd.

Maar het is duidelijk dat deze zaak een voorbeeld moet stellen aan andere spelers. Er lopen al onderzoeken naar gelijkaardige praktijken van Franse en Duitse zenders. Sky en de zes Amerikaanse studio’s krijgen nu wel eerst enkele maanden de tijd zich eerste te verdedigen.

De Europese Commissie broedt al langer op plannen om de digitale muren tussen de lidstaten te slopen. Ze wil een einde maken aan webwinkels die hun goederen maar in één lidstaat verkopen. Ook aan ‘geoblocking’ - waarbij bepaalde gratis content enkel in bepaalde landen te zien is - wil ze paal en perk stellen. Aan dat lijstje wordt dus nu nog betaal-tv toegevoegd.

Voor Vestager is het ook niet de eerste keer dat bij die missie grote Amerikaanse bedrijven in het vizier komen. Onlangs nog opende ze een onderzoek naar webwinkel Amazon. Ook tegenhet vermeende machtsmisbruik van internetgigant Google voert ze een strijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect