Advertentie

Geen Europees agentschap voor strenger toezicht op autotests

Het Europees Parlement wil dat er onafhankelijke testcentra komen voor het checken van de uitstoot van wagens. ©AFP

De Europese Unie gaat de nationale autokeuringsinstanties niet laten controleren door een onafhankelijk EU-agentschap. Het Europees Parlement verwierp dinsdag het voorstel voor zo'n toezichthouder.

De oprichting van een onafhankelijk Europees agentschap dat toeziet op de handhaving van de strengere Europese uitstootnormen was nochtans een van de belangrijkste aanbevelingen van de Europese onderzoekscommissie naar het Dieselgate-schandaal bij de Duitse autobouwer Volkswagen.

Het argument voor zo'n agentschap was dat de nationale overheden de voorbije jaren te laks zijn gebleken in de typegoedkeuring van wagens.

Gemiste kans

Volgens de christendemocratische EVP zal zo’n Europees agentschap de goedkeuring van de nieuwe strengere wetgeving vertragen omdat de EU-landen er niet van willen weten. De typegoedkeuring van wagens dreigt zo ook bureaucratischer te worden, zei Ivo Belet (CD&V), de ondervoorzitter van de Dieselgate-commissie, die eind februari wel voor de aanbeveling van zo’n agentschap stemde.

Transport & Environment, een belangrijke milieulobbygroep, reageerde kritisch op het besluit van het parlement. 'De parlementsleden hebben vandaag de kans gemist om ervoor te zorgen dat een schandaal als Dieselgate nooit meer kan gebeuren', klonk het. 

Boetes

Toch spreekt de milieu-ngo over een 'goed pakket beslissingen'. Anderhalf jaar na het losbarsten van Dieselgate heeft het Europees Parlement zich immers wel achter voorstellen geschaard voor striktere regels voor autokeuringen, onafhankelijke testcentra en meer Europese bevoegdheden. Zo kan de Europese Commissie sjoemelende autobouwers boetes tot 30.000 euro per wagen opleggen. 

Ook steunde het parlement het opzetten van een forum waar nationale autoriteiten informatie uitwisselen en van een databank met alle testresultaten. 

'De Dieselgate-commissie heeft aangetoond dat het uitstootschandaal vooral het gevolg is van nationale overheden die de regels niet willen of kunnen toepassen onder druk van autobouwers', stelt Julia Poliscanova, woordvoerster van Transport & Environment. 'De lidstaten moeten nu de voorstellen van het Europees parlement aanvaarden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud