Schotse nationalisten winnen terrein

De Schotse premier Alex Salmond van de Scottish National Party beantwoordt vragen in het parlement ©Reuters

Iets minder dan drie weken voor het referendum over Schotse onafhankelijkheid, sprokkelt het ja-kamp enkele procentpunten in de peilingen. De twee kampen groeien zo steeds dichter naar elkaar toe.

De eerste peiling na het tweede grote kopstukkendebat van maandagavond geeft aan dat nu 47 procent van de Schotten voor onafhankelijkheid zou kiezen. De andere 53 procent zou liever bij het Verenigd Koninkrijk blijven.

Dat betekent dat het ja-kamp vier procent winst heeft kunnen boeken in vergelijking met een drietal weken geleden. Toen sprak maar 43 procent van de kiezers zich uit voor een onafhankelijk Schotland. Met de onbesliste kiezers – en dat zou zowat tien procent zijn – werd in de twee peilingen geen rekening gehouden.

De meerderheid van de kijkers was het er maandag na het debat over eens dat Alex Salmond – Schotse premier en voorvechter van onafhankelijkheid – het meest overtuigde. Alistair Darling van Labour en boegbeeld van de BetterTogether-campagne moest vaak in de verdediging gaan. Dat gevoel weerspiegelt zich nu in de peilingen.

Onzekere factor

Opvallend is wel dat tijdens het eerste grote debat enkele weken geleden precies het tegenovergestelde gebeurde. Dezelfde twee politici namen het toen tegen elkaar op. Daar was het Darling die de beste argumenten op tafel kon leggen en zo een deel van de Schotten naar zijn kant wist te trekken.

De peilingen tonen dus dat de strijd in Schotland nog niet gestreden is. Zeker de grote groep kiezers die de knoop nog niet heeft doorgehakt, blijft een onzekere factor.

Het nee-kamp streeft bovendien naar een ‘ruime overwinning’ in de hoop dat de kwestie voor zeker een generatie in de koelkast gaat. Met een resultaat van 51 procent wordt onafhankelijkheid weliswaar op korte termijn afgewend, maar het geeft de nationalisten wel aanspraak om hun strijd voort te zetten. Op 18 september mogen de Schotten naar de stembus.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud