Advertentie
Advertentie

Spanje zet alle zeilen bij om olieramp te voorkomen

Nadat de trawler Oleg Naydenov in brand gevlogen was, werd hij naar volle zee gesleept. ©REUTERS

Spanje houdt zijn adem in. Dertien jaar na het zinken van de olietanker Prestige dreigt een milieuramp voor de Canarische kust na het vergaan van een Russische vissersboot.

Gaan de Canarische Eilanden een toeristisch rotseizoen tegemoet? Die vraag borrelt op nadat voor de kust van Gran Canaria op het wateroppervlak een olievlek verschenen is die zich inmiddels over zowat 30 kilometer uitstrekt.

De smurrie is afkomstig van de Russische vissersboot Oleg Naydenov. De trawler was begin maart voor bevoorrading aangemeerd in de haven van Las Palmas de Gran Canaria. De tussenstop in de hoofdstad van de toeristische trekpleister duurde evenwel langer dan gepland omdat onverwacht herstellingswerken aan het vaartuig nodig waren.

Vuur

Op 11 april zou de Oleg Naydenov koers zetten naar Mauritanië. Maar vlak voor de afvaart vatte hij vuur. Dertien uur lang poogden brandweerlui van Gran Canaria de vlammen te bedwingen. Vergeefs.

Omdat de vissersboot zowat 1.400 ton brandstof aan boord had, waren de zeevaartautoriteiten van Las Palmas bevreesd voor een explosie. Ze beslisten de trawler de Atlantische Oceaan op te slepen om te voorkomen dat olie uit de boot de stad Las Palmas en haar drinkwater zou vervuilen.

Zinken

Nadat de brand na enkele dagen dan toch geblust geraakt was, beslisten de Spaanse autoriteiten het gevaarte van 120 meter lang zowat 25 kilometer ten zuiden van Maspalomas, de oudste badplaats van Gran Canaria, tot zinken te brengen. De Oleg Naydenov strandde 2,4 kilometer onder de zeespiegel.

©Mediafin

Het optreden van de Spaanse autoriteiten stuitte van meet af aan op heel wat kritiek. Ecologisten veroordeelden de beslissing om de brandende boot op open zee te slepen. ‘Waarom is de trawler niet naar een haven of baai gesleept die uitgerust is om om te gaan met rampschepen?’, vroeg Enrique Pardo zich af.

‘Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het gewoon veel moeilijker is om zo’n blusoperatie op volle zee uit te voeren.’ Dat milieuactivisten steigerden bij de aanpak, hoeft niet te verbazen. Gran Canaria staat niet alleen bekend om zijn goudgele stranden maar ook om rijke onderzeese fauna en flora.

Olievlek

Maar het hek was pas helemaal van de dam toen afgelopen woensdag plots een olievlek kwam bovendrijven in de buurt van de plek waar de vissersboot vergaan was. Ook in Madrid gingen plots alarmbellen af. Premier Mariano Rajoy stuurde zijn minister van Infrastructuur naar de eilandengroep voor de Afrikaanse kust om het dossier te coördineren.

Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het veel moeilijker is een blusoperatie op volle zee uit te voeren.
Enrique Pardo
ecologist

De conservatieve regering wil koste wat het kost een herhaling voorkomen van het scenario dat zich in 2002 voor de Galicische kust afspeelde. Die raakte zwaar vervuild nadat de olietanker Prestige er met 77.000 ton brandstof aan boord gezonken was.

Rampplek

Salvamiento Marítimo, het Spaanse overheidsagentschap bevoegd voor maritieme veiligheid, stuurde een vliegtuig en twee schepen naar de rampplek bij ‘las Canarias’ om de situatie te monitoren.

De afgelopen dagen dreef de olievlek in zuidwestelijke richting en verwijderde ze zich van Gran Canaria. Maar deskundigen waarschuwden dat weldra een noordoostelijke stroming kan opduiken. ‘Dan loopt Tenerife gevaar.’

Daarom beslisten de autoriteiten zaterdag dinsdag een robot te laten afdalen naar het wrak. Op die manier hopen ze in kaart te kunnen brengen of de tanks van de Oleg Naydenov leeggepompt kunnen worden. Onderzoek wees dit weekend immers uit dat nog steeds olie lekt uit de vergane trawler.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud