reportage

Successite Politico ziet het levenslicht in Europa

©Jonas Roosens

Politico.eu schiet vandaag vol ambitie uit de startblokken. Washington is al hopeloos verslaafd aan de politieke roddels en primeurs. Vanaf dinsdag poogt de Amerikaanse nieuwssite de internationale politiek in Brussel even sexy te maken.

Na lang aftellen bereikt de nervositeit op de zesde verdieping van Résidence Palace in Brussel een eerste climax. Op een steenworp van 'het ei van Van Rompuy' en in de schaduw van het Berlaymontgebouw, de hoofdzetel van de Europese Commissie, verstuurt Ryan Heath de eerste nieuwsbrief. Heath is voormalig speechschrijver van commissievoorzitter José Manuel Barrosso en zit enkele maanden na het aantreden van de nieuwe commissie rond de tafel met een aantal andere EU-veteranen.

Wie is in godsnaam geïnteresseerd in oersaaie stukken over ontwerprichtlijnen of werkgroepvergaderingen over visquota?
Matthew Kaminski
Hoofdredacteur politico.eu

De Politico-mix wordt meteen duidelijk. Op dag één al kon de nieuwe ploeg Jean-Claude Juncker, de huidige primus van de Europese politiek, strikken voor een interview. De commissievoorzitter praat over het gepoker rond Griekenland, een controversiele handelsovereenkomst tussen de VS en de EU, maar ook over werken met hardnekkige nierstenen. Verderop in de nieuwsbrief: een bericht van de sponsor van deze nieuwsbrief, een podcast, enkele externe links naar persdocumentatie van de Europese Commissie en een opmerkelijke passage op pagina 509 van het nieuwste boek van Amerikaans presidentskandidate Hillary Clinton.

Het gaat hard voor Politico, dat in 2007 werd opgericht door twee veteranen van The Washington Post. Met hard nieuws, diepgravende analyses en sappige roddels heeft Politico zich incontournable gemaakt in Washington. Vandaag lokken 220 verslaggevers maandelijks 7 miljoen bezoekers naar de Amerikaanse website. De hoogste regionen van Washington zijn geabonneerd op de ochtendmail van Politico’s sterreporter Mike Allen, met een onmisbare mix van primeurs en roddels. Allen heeft elk moment van de dag een rechtstreekse lijn met het Witte Huis.

Matthew Kaminski in de lokalen van Politico.eu, in het Residence Palace Hotel (tussen het gebouw van de Europese Raad, de Europese Commissie en het nieuwe 'ei van Van Rompuy'). ©Laurie Dieffembacq

Deze Europese spin-off kwam er dankzij de joint venture van Politico en de Duitse mediareus Axel Springer, de uitgever van de tabloid Bild. Kapitein van deze nieuw samengestelde redactie is de Amerikaan Matthew Kaminski, die jarenlang Europa versloeg voor de Britse zakenkrant Financial Times en The Wall Street Journal. ‘Het is opwindend om een start-up te lanceren in tijden waarin de meeste kranten zwaar moeten saneren. We hebben de ongelooflijke luxe te beschikken over een newsroom van 47 mensen, van wie we sommigen posteren in Berlijn en Parijs. In Brussel hebben we meer journalisten dan Bloomberg en Reuters samen. In Washington en Brussel, ’s werelds belangrijkste politieke en regelgevende centra, hebben we meer reporters dan alle andere media.’

Om zijn ambities kracht bij te zetten nam de tandem Politico-Axel Springer vorig jaar al European Voice over. Op 23 april, twee dagen nadat Politico.eu live is gegaan, zal de dominante publicatie over de Europese Unie transformeren tot het eerste gratis weekblad van Politico. Het wordt op 30.000 exemplaren verspreid in de Europese instellingen en nationale parlementen.

©Jonas Roosens

Velen beschouwen de ambitieuze plannen van Politico als de langverhoopte volwassenwording van de EU-berichtgeving. ‘Politico heeft zo’n succes omdat het tegen de stroom in roeit’, zegt Kaminski. ‘De klassieke media houden vast aan algemene berichtgeving, terwijl dat soort journalistiek verleden tijd is. De toekomst is aan de nichejournalistiek. We willen de elite bereiken. Ik kan je nu twintig namen geven van Amerikaanse en Europese kleppers die verslaafd moeten geraken aan onze Europese edities. Van CEO’s in Silicon Valley tot Duitse en Amerikaanse topambtenaren. Pas als zij onze berichtgeving als onmisbaar ervaren, kunnen we er een ruimer publiek rond bouwen dat wil weten wat bij die kleppers leeft.’

Met de glimlach

Net omdat Politico zich al onmisbaar heeft gemaakt bij een groepje erg invloedrijke Amerikaanse lezers, is het erin geslaagd een pak advertentie-inkomsten binnen te halen. Het medium was al na tweeënhalf jaar rendabel en draait vandaag een jaaromzet rond 15 miljoen euro. Behalve met zijn gratis website scoort Politico vooral met zijn goudhaantje Politico Pro. Daarvoor leveren tachtig journalisten hooggespecialiseerd nieuws aan over 14 domeinen, van financiën over technologie en defensie tot cybercriminaliteit. Beleidsmakers en lobbygroepen betalen maandelijks met de glimlach 6.000 tot 7.000 dollar voor een abonnement.

©Jonas Roosens

Kaminski gelooft dat zijn team in hartje Wetstraat dat kunstje kan overdoen, omdat hij veel parallellen ziet tussen Washington en Brussel. ‘Je hebt hier eenzelfde biotoop van politici, technocraten en lobbyisten, ons doelpubliek.’ In Brussel start Politico bescheiden, met Pro-versies over energie, technologie en gezondheidszorg, sectoren met invloedrijke adverteerders. ‘We schatten dat Politico Pro goed zal zijn voor de helft van onze business. Het is de bedoeling dat andere domeinen, zoals financiën, snel volgen.’

In de ‘war room’ van Politico vertelt Kaminski hoe hij de voorbije maanden werd overstelpt door sollicitaties. Ondertussen maken ervaren Bulgaarse, Amerikaanse en Italiaanse journalisten kennis met hun nieuwe werkplek. ‘Mijn computer is net geïnstalleerd’, lacht de Australiër James Panichi, die zich in lobbydossiers en Europese subsidies zal vastbijten. Panichi, die nog maar pas aan de slag was bij European Voice, gelooft sterk in Politico’s combinatie van diepgravende journalistiek en een sappige, tabloidachtige toon. ‘Je moet je drukbezette lezer meteen bij de kraag vatten, want met één muisklik kan hij je de rug toekeren.’

De Amerikaanse democratische structuren zijn veel ouder en stabieler dan de Europese. Europa is nu veel woeliger, en daarom net intrigerender.
Matthew Kaminski
Hoofdredacteur Politico.eu

Veel media bijten hun tanden stuk op de duffe Brusselse bureaucratie. Wie garandeert dat Politico ze wel sexy kan maken? ‘Europa is allesbehalve saai. Veel media vertellen het verhaal gewoon totaal verkeerd’, zegt Kaminski. ‘Ben jij geïnteresseerd in oersaaie stukken over ontwerprichtlijnen of werkgroepvergaderingen over visquota? Europa is een tijdloos menselijk drama, dat draait om macht en geld. Ambitieuze mensen vechten over thema’s die miljarden mensen beïnvloeden. Dat drama moet je in onze verhalen ruiken.’

Oud en nieuw

‘Het Europese politieke toneel is vandaag overigens veel boeiender dan het Amerikaanse’, verrast Kaminski. ‘Het is best grappig, eigenlijk. Iedereen heeft altijd de mond vol van de Verenigde Staten als het ‘nieuwe’ continent en Europa als het ‘oude’. Maar de Amerikaanse democratische structuren zijn veel ouder en stabieler dan de Europese. Europa is nu veel woeliger, en daarom net intrigerender.’

In de VS leeft heel sterk het gevoel dat Europa nog vast zit in de 20ste eeuw.
Matthew Kaminski
hoofdredacteur Politico.eu

‘In de VS trekt niemand de grondwettelijke fundamenten in twijfel. Maar het Europese politieke verhaal is nog lang niet af. Wat gaat er gebeuren met Griekenland en de eurozone? In het VK stond het koninkrijk zes maanden geleden met het Schotse referendum nog op losse schroeven. In Frankrijk haalt een partij die de Europese Unie wil verlaten elke verkiezing opnieuw een derde van de stemmen.’

Kaminski is op dreef nu. ‘Kunnen Frankrijk, Spanje en Italië orde op zaken stellen en hun economieën in de 21ste eeuw loodsen? Als ze mislukken, worden de populistische anti-Europese partijen er alleen maar sterker. Duitsland gaat door een erg interessant proces. Na de Tweede Wereldoorlog zat het land lang in een soort doos, maar nu groeit het eruit en is het nog altijd onduidelijk welke rol het zal spelen. Iedereen kijkt er dan ook met een zekere bezorgdheid naar.’

Matthew Kaminski: 'Wie is in godsnaam geïnteresseerd in oersaaie stukken over ontwerprichtlijnen of werkgroepvergaderingen over visquota?' ©Jonas Roosens

Politico ruikt met zijn Europese edities duidelijk niet alleen kansen aan deze kant van de oceaan. Kaminski merkt hoe het Amerikaanse beleid met argusogen het aanslepende Oekraïense conflict volgt. ‘De VS hebben via de NAVO nog altijd een engagement lopen voor de bescherming van Europa. Na de val van de Muur ging iedereen uit van vrede en harmonie in Europa, maar dat blijkt nu helemaal niet het geval. In de VS leeft heel sterk het gevoel dat Europa nog vastzit in de 20ste eeuw. De eeuw van de bloedige conflicten, toen de Amerikanen een paar keer als redder in nood te hulp moesten komen.’

Ook in Silicon Valley ziet Kaminski een toenemende appetijt om de Europese besluitvorming tot op het bot te doorgronden. ‘Europa is ieders grootste handelspartner en heeft duidelijk de ambitie om zich als de regulator van de 21ste eeuw te profileren. Het is nogal wiedes dat de Googles en Facebooks van deze wereld van naaldje tot draadje willen volgen wat hier beslist wordt.’

Grensoverschrijdend

Een valkuil voor het Europese Politico-avontuur: Europa is een pak complexer dan Capitol Hill. Niet alleen vanwege zijn vele talen en culturen, maar vooral ook vanwege de uiteenlopende belangen van de lidstaten. ‘We zijn er ons van bewust dat het een hele uitdaging wordt’, zegt Kaminski. ‘Ik heb er van in het begin op gehamerd dat je de Europese politiek niet kan begrijpen door alleen in Brussel aanwezig te zijn.’

‘Brussel is vaak louter het podium waar Merkel, Hollande, Renzi en co hun dramatische entree maken, terwijl het echte politieke spel elders wordt gespeeld tussen de grote lidstaten. Parijs zal zonder twijfel geïnteresseerd zijn in wat Londen met Angela Merkel heeft besproken. Daarom posteren we ook journalisten in Berlijn, Parijs, Londen, Moskou en Warschau. Geen enkel ander medium zal zo’n grensoverschrijdend netwerk hebben dat specifiek gericht is op EU-berichtgeving.’

Politico is een Amerikaanse nieuwsorganisatie. Ze werd in 2007 opgericht door Jim Van deHei en John Harris, twee veteranen van The Washington Post. Met een combinatie van nieuws, analyses en roddels is Politico een onmisbaar medium in Washington. 220 verslaggevers lokken maandelijks 7 miljoen bezoekers naar de website. Op 21 april gaat de Europese versie online: Politico.eu.


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud